Interpretacja indywidualna z dnia 03.01.2013, sygn. ITPP1/443-1236/12/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP1/443-1236/12/MS
1.Czy Gmina będzie miała prawo do złożenia korekty deklaracji VAT-7 do deklaracji złożonej przez Urząd Gminy w przypadku zidentyfikowania potrzeby skorygowania rozliczeń z tytułu podatku VAT w okresie, w którym czynnym i zarejestrowanym podatnikiem VAT był również Urząd Gminy?2.Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego oraz do uwzględnienia podatku należnego z nieuwzględnieniem dotąd w rozliczeniach z tytułu VAT Urzędu (a nie Gminy) faktur dotyczących okresu, w którym czynnym i zarejestrowanym podatnikiem był Urząd i Gmina, pod warunkiem wystawienia bądź otrzymania stosownych faktur korygujących do powyższych faktur oraz uwzględnienia ich w korekcie deklaracji VAT-7, do pierwszej deklaracji złożonej przez Gminę (za okres przed 1 stycznia 2012 r.)?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2012 r. (data wpływu 8 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w związku z wyrejestrowaniem Urzędu - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 października 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w związku z wyrejestrowaniem Urzędu.
W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.
W okresie do 31 grudnia 2011 r. zarejestrowanym podatnikiem VAT był Urząd Gminy oraz Gmina. W związku z przeważającym poglądem, iż Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego powinna być podatnikiem podatku od towarów i usług, a nie obsługujący ją Urząd, z dniem 1 stycznia 2011 r. Gmina złożyła zgłoszenie o wyrejestrowaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT przez Urząd (formularz VAT-Z). Obecnie, począwszy od rozliczeń VAT za miesiąc styczeń 2012 r., jedynie Gmina składa miesięczne deklaracje VAT-7, posługując się własnym numerem NIP. Do czasu wyrejestrowania, podatek należny był wykazywany zarówno przez Urząd, jak i przez Gminę. Jednocześnie od stycznia 2012 r., kontrahenci wystawiają faktury na Gminę, natomiast przed wyrejestrowaniem Urzędu Gminy (dla potrzeb podatku od towarów i usług), kontrahenci wystawiali faktury, gdzie jako nabywca figurował Urząd Gminy lub Gmina. Wskazano, iż przeprowadzona zmiana nie powoduje zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Na tym tle wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą, uznania lub nieuznania tożsamości Urzędu Gminy i Gminy jako tego samego podatnika VAT.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty