Interpretacja indywidualna z dnia 08.09.2011, sygn. ITPP1/443-841/11/MN, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP1/443-841/11/MN
Zakres opodatkowania wpłat na poczet wspólnej inwestycji prowadzonej w ramach konsorcjum.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2011 r. (data wpływu 14 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wpłat na poczet wspólnej inwestycji prowadzonej w ramach konsorcjum - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 czerwca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wpłat na poczet wspólnej inwestycji prowadzonej w ramach konsorcjum.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca będący Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, podpisując umowy o wspólnym prowadzeniu inwestycji z udziałowcami, innymi kupcami handlującymi na dotychczasowym targowisku zawiązał swego rodzaju konsorcjum, mające na celu poprawę warunków handlowania. Projektowana inwestycja była realizacją zobowiązania, jakie właściciel gruntów (Gmina) zawarł w umowie o ich dzierżawę. Tak więc na podstawie umów o wspólnym prowadzeniu inwestycji Spółka zobowiązała się wybudować centrum handlowe według zaakceptowanego przez wszystkich współinwestorów projektu na obcym gruncie. Zgodnie z umową Spółce, jako dzierżawcy przysługuje prawo do zwrotu niezamortyzowanych nakładów poniesionych w ramach inwestycji w przypadku przedterminowego rozwiązania umowy dzierżawy gruntu. W umowach o wspólnym prowadzeniu inwestycji kupcy wskazali Spółkę jako lidera konsorcjum (Inwestora zastępczego). Zgodnie z podpisanymi umowami Inwestor zastępczy koordynował współdziałanie wszystkich inwestorów, gromadził środki pieniężne oraz wydatkował je wyłącznie na realizację wspólnego przedsięwzięcia. Spółka wykonywała nałożone na nią, w umowach o wspólnym prowadzeniu inwestycji, zadania nieodpłatnie. Zobowiązania finansowe podmiotów uczestniczących w realizacji inwestycji, na podstawie umów o wspólnym prowadzeniu inwestycji, dotyczyły jedynie wspólnego przedsięwzięcia t.j. inwestycji i finansowania: części wspólnej finansowanej przez wszystkich inwestorów, części wspólnej finansowanej przez inwestorów, którzy korzystają z określonych części inwestycji oraz części indywidualnej finansowanej odrębnie przez tych inwestorów, którzy będą korzystać z określonych części inwestycji z wyłączeniem innych inwestorów. W związku z tym, że koszt planowanej inwestycji znacznie przekraczał możliwości finansowe inwestorów Spółka zaciągnęła kredyt inwestycyjny na pokrycie występujących niedoborów. Warunkiem udzielenia i uruchomienia kredytu było zgromadzenie na wydzielonym koncie środków w wysokości co najmniej 30% całkowitych kosztów inwestycji. W związku z tym Spółka otworzyła wydzielony rachunek, na który przyjmowała wpłaty na poczet wspólnej inwestycji, które do momentu rozpoczęcia inwestycji stanowiły kaucję zabezpieczającą należyte wykonanie umowy przez inwestorów. W momencie rozpoczęcia budowy budynku handlowego na obcym gruncie wydatkowała je zgodnie z postanowieniami umów o wspólnym prowadzeniu inwestycji wyłącznie na pokrycie kosztów prowadzonej inwestycji. W związku z tym, że Spółka prowadzi pełną ewidencję księgową, prowadziła ewidencję inwestycji i rozliczała podatek VAT. Inwestorzy dokonywali wpłat na wydzielony rachunek kwot, których wysokość uzależniona była, zgodnie z przyjętymi zakresami finansowania, od poziomu zaangażowania we wspólne przedsięwzięcie. Ostateczne rozliczenie, zgodnie z postanowieniami umów o wspólnym prowadzeniu inwestycji, polegało na przyporządkowaniu kosztów do poszczególnych zakresów finansowania na poszczególnych inwestorów oraz na przeniesieniu części wspólnego przedsięwzięcia na poszczególnych inwestorów na podstawie stosownych faktur VAT.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty