26.05.2008 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 26.05.2008, sygn. IBPP1/443-350/08/AS (KAN-2078/02/08/KAN-4564/05/08/KAN-4968/05/08), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP1/443-350/08/AS (KAN-2078/02/08/KAN-4564/05/08/KAN-4968/05/08)

Jaką stawkę podatku VAT należy stosować od dnia 1 stycznia 2008 roku na roboty związane z budynkami użyteczności publicznej i budownictwem mieszkaniowym (PKOB 11) polegające na remontach, modernizacji instalacji (sieci) centralnego ogrzewania, wodnej, gazowej, sanitarnej?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2008r. (data wpływu 28 lutego 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 kwietnia 2008r. (data wpływu 5 maja 2008r.) oraz pismem z dnia 12 maja 2008r. (data wpływu 15 maja 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na roboty polegające na remontach, modernizacji instalacji (sieci) centralnego ogrzewania, wodnej, gazowej, sanitarnej w budownictwie mieszkaniowym (PKOB 11) oraz w budynkach użyteczności publicznej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2008r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na roboty polegające na remontach, modernizacji instalacji (sieci) centralnego ogrzewania, wodnej, gazowej, sanitarnej w budownictwie mieszkaniowym (PKOB 11) oraz w budynkach użyteczności publicznej.

Wniosek uzupełniono pismami z dnia 28 kwietnia 2008r. (data wpływu 5 maja 2008r.) oraz z dnia 12 maja 2008r. (data wpływu 15 maja 2008r.), będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP1/443-350/08/AS z dnia 14 kwietnia 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zakład Instalacyjno-Remontowy, którego Wnioskodawca jest właścicielem wykonuje usługi związane z budownictwem mieszkaniowym, polegające na remoncie, modernizacji instalacji (sieci) centralnego ogrzewania, wodnej, gazowej, kanalizacyjnej. Usługi wykonywane są na rzecz spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych będących w ich zasobach budynków mieszkalnych (PKOB 11). Instalacje te są trwale i nierozerwalnie wbudowane w budynek mieszkalny. Roboty te zatem są robotami budowlanymi dotyczącymi remontów lub modernizacji wyposażenia budynków. Do wyposażenia budynków zalicza się wszystkie instalacje wbudowane w konstrukcje budynku na stałe np. instalacje elektryczne, sanitarne, cieplne, wodne, gazowe itp.

Do 31 grudnia 2007 roku wykonywane roboty o takim charakterze były opodatkowane stawką podatku VAT 7%.

W uzupełnieniu z dnia 5 maja 2008r. Wnioskodawca poinformował, że remonty i modernizacje wewnętrznej instalacji centralnego ogrzewania, wodnej, gazowej, sanitarnej dotyczą budynków mieszkalnych, w których są wyłącznie lokale mieszkalne, oraz budynków, w których oprócz lokali mieszkalnych znajdują się również lokale użytkowe stanowiące różny procent powierzchni całego budynku mieszkalnego.

Wykonane prace dotyczą robót wewnętrznych instalacji w budynkach. Wszystkie roboty instalacji wewnętrznych związane z modernizacją i remontem były prowadzone wewnątrz wspólnych pomieszczeń budynków mieszkalnych.

W budynkach mieszkalnych, w których znajdują się również lokale użytkowe udział tych lokali nie przekraczał 50%.

Zawarte umowy na remont lub modernizację dotyczyły całych budynków, a nie poszczególnych lokali, a dokładnie instalacji wewnętrznej wspólnej dla budynku, lokali mieszkalnych i użytkowych.

Wykonując te roboty dla generalnego wykonawcy faktury zostały wystawione ze stawką VAT 22% dla budynków mieszkalnych z lokalami mieszkalnymi, budynków mieszkalnych z lokalami mieszkalnymi i lokalami użytkowymi oraz dla budynków użyteczności publicznej.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę obejmują roboty zawarte w grupie PKWiU 45.33.11 - roboty związane z instalacjami co.; PKWiU 45.33.20 - roboty związane z instalacjami wodno-kanalizacyjnymi; PKWiU 45.33.30 - roboty związane z instalacją gazową; PKWiU 45.31.11 - roboty instalacyjne elektryczne w budynkach mieszkalnych; PKWiU 45.43.12 - roboty związane z wykładaniem podłóg i ścian płytkami wewnątrz budynku; PKWiU 45.41.10 - roboty tynkarskie; 45.44.21 roboty związane z malowaniem budynku wewnątrz.

W uzupełnieniu z dnia 12 maja 2008r. Wnioskodawca wskazał, że remonty i modernizacje wewnętrznych instalacji centralnego ogrzewania, wodnej, gazowej, sanitarnej dotyczyły również budynków użyteczności publicznej: przedszkole, szkoła, kiosk handlowy, budynek dawnej wymiennikowni pawilon.

Wykonane prace obejmowały roboty dotyczące wewnętrznych instalacji w budynkach. Przygotowanie pomieszczeń, malowanie flizowanie, roboty elektryczne, instalacje sanitarne oraz montaż wymienników dla instalacji c.o.

Zawarte umowy na remont i modernizację dotyczyły całych budynków, a nie poszczególnych lokali a dokładnie instalacji wewnętrznej wspólnej dla budynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Zdaniem Wnioskodawcy, roboty związane z budownictwem mieszkaniowym dotyczące budynków mieszkalnych lub ich części z uwzględnieniem przepisów art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, które wykonywane są w budynkach mieszkalnych i dotyczą remontu, modernizacji, instalacji trwale związanej z budynkiem są nadal opodatkowane stawką 7%.

Instalacje bowiem, które są na stałe wbudowane w konstrukcję budynku stanowią jego wyposażenie, a nie są infrastrukturą towarzyszącą w rozumieniu art. 146 ust. 3.

W fakturach powinna zostać zastosowana stawka VAT 7% dla robót w budynkach mieszkalnych wyłącznie z lokalami mieszkalnymi, stawka VAT 7% i 22% dla budynków mieszkalnych z lokalami mieszkalnymi i użytkowymi oraz stawka VAT 22% dla budynków użyteczności publicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r.) wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 12 i ust. 12a ww. ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Ponadto, zgodnie z art. 2 pkt 12 w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r., przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumieć należy budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Na podstawie zapisu art. 41 ust. 12b, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Natomiast, stosownie do art. 41 ust. 12c w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Z powyższego wynika, że o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 i 12a ustawy decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Ponadto, zgodnie z treścią § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, ze zm.) obowiązującego od dnia 1 stycznia 2008 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12,

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca wykonuje roboty związane z budownictwem mieszkaniowym (PKOB 11) polegające na remontach i modernizacji instalacji (sieci) centralnego ogrzewania, wodnej, gazowej, sanitarnej. Instalacje te są trwale i nierozerwalnie wbudowane w budynek mieszkalny.

Remonty i modernizacje wewnętrznej instalacji centralnego ogrzewania, wodnej, gazowej, sanitarnej dotyczą budynków mieszkalnych, w których są wyłącznie lokale mieszkalne, oraz budynków, w których oprócz lokali mieszkalnych znajdują się również lokale użytkowe stanowiące różny procent powierzchni całego budynku mieszkalnego.

Wykonane prace dotyczą robót wewnętrznych instalacji w budynkach. Wszystkie roboty instalacji wewnętrznych związane z modernizacją i remontem były prowadzone wewnątrz wspólnych pomieszczeń budynków mieszkalnych.

W budynkach mieszkalnych, w których znajdują się również lokale użytkowe udział tych lokali nie przekraczał 50%.

Zawarte umowy na remont lub modernizację dotyczyły całych budynków, a nie poszczególnych lokali, a dokładnie instalacji wewnętrznej wspólnej dla budynku, lokali mieszkalnych i użytkowych.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 156, poz. 118 ze zm.) wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a i pkt 2).

Odnosząc cytowane wyżej przepisy do przedmiotowej sprawy stwierdzić należy, iż roboty związane z budownictwem mieszkaniowym (PKOB 11) polegające na remontach i modernizacji instalacji (sieci) centralnego ogrzewania, wodnej, gazowej, sanitarnej wykonywane wewnątrz tego budynku opodatkowane są stawką podatku w wysokości 7%. Stawka 7% dotyczy zarówno budynków w całości mieszkalnych, jak i budynków z lokalami mieszkalnymi i użytkowymi (pod warunkiem, że budynek zaklasyfikowany został w grupie PKOB 11).

Jeżeli jednak podejmowana będzie osobna robota polegająca na remoncie i modernizacji (na podstawie odrębnej umowy), wykonywana w lokalu użytkowym, to do tej roboty powinna mieć zastosowanie stawka 22%.

W stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał również, że wykonuje remonty i modernizacje wewnętrznych instalacji centralnego ogrzewania, wodnej, gazowej, sanitarnej w budynkach użyteczności publicznej takich jak: przedszkole, szkoła, kiosk handlowy, budynek dawnej wymiennikowni pawilon.

Wykonane prace obejmowały roboty dotyczące wewnętrznych instalacji w budynkach. Przygotowanie pomieszczeń, malowanie flizowanie, roboty elektryczne, instalacje sanitarne oraz montaż wymienników dla instalacji c.o. Zawarte umowy na remont i modernizację dotyczyły całych budynków, a nie poszczególnych lokali a dokładnie instalacji wewnętrznej wspólnej dla budynku.

W świetle cytowanych wyżej przepisów stwierdzić należy, iż dla robót polegających na remontach i modernizacji wewnętrznych instalacji (centralnego ogrzewania, wodnej, gazowej, sanitarnej) w budynkach użyteczności publicznej ustawodawca nie przewidział żadnych preferencyjnych stawek podatkowych. W związku z tym, na podstawie cytowanego wcześniej art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podlegają one opodatkowaniu według stawki wynoszącej 22%.

Reasumując, w opisanym stanie faktycznym, stawka podatku na remont i modernizację instalacji wewnętrznych wynosi:

  • 7% w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach mieszkalnych PKOB 11 wyłącznie z lokalami mieszkalnymi,
  • 7% w lokalach mieszkalnych i użytkowych znajdujących się w budynkach mieszkalnych PKOB 11 z lokalami mieszkalnymi i użytkowymi,
  • 22% w budynkach użyteczności publicznej.

Tut. organ wyjaśnia, iż oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe, ponieważ Wnioskodawca uważa, iż stawka podatku VAT na remonty i modernizację instalacji wewnętrznych w budynkach mieszkalnych z lokalami mieszkalnymi i użytkowymi wynosi 7% i 22%, natomiast jak wykazano wyżej stawka podatku w tym przypadku wynosi 7% (przy założeniu, że umową objęta jest remont i modernizacja całej instalacji wewnętrznej budynku i dotyczy budynków zaklasyfikowanych do PKOB 11).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne