Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.07.2007, sygn. US.IV-443/14/49/07, Urząd Skarbowy w Suwałkach, sygn. US.IV-443/14/49/07
Czy prowzja otrzymana przez Starostwo Powiatowe za pobór na rzcze Miasta opłaty skarbowej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej ?
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku wniesionego w dniu 15 maja 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów o podatku od towarów i usług Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach postanawiauznać, że czynność związana z poborem w drodze inkasa opłaty skarbowej za wynagrodzeniem, dokonywana przez Starostwo Powiatowe, jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług według stawki 22%.Pismem wniesionym w dniu 15 maja 2007 r. (uzupełnionym przesłanym w dniu 12 czerwca 2007 r. faksem zawierającym informację o zaklasyfikowaniu czynności do grupowania PKWiU oraz w dniu 5 lipca 2007 r. pismem w tej samej sprawie), Starostwo Powiatowe w XXXX wystąpiło do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Suwałkach z zapytaniem dotyczącym opodatkowania czynności poboru w drodze inkasa opłaty skarbowej za wynagrodzeniem, przedstawiając następujący stan faktyczny:Zgodnie z Uchwałą nr xxxx Rady Miejskiej w XXX z dnia 31 stycznia 2007 r. Starostwo Powiatowe w zostało ustanowione inkasentem opłaty skarbowej na terenie Miasta XXX. W dniu 1 marca 2007 r. pomiędzy Prezydentem Miasta a Starostwem Powiatowym w XXX została zawarta umowa. Zgodnie z § 1 umowy Starostwo zobowiązało się do pobierania w drodze inkasa opłaty skarbowej, dla której właściwym miejscowo organem podatkowym jest Prezydent Miasta.Tytułem wynagrodzenia za pobór opłaty skarbowej Starostwu przysługuje prowizja w wysokości 3% wartości nominalnej pobranej opłaty skarbowej, wypłacana raz w miesiącu na podstawie wystawionej faktury VAT.Według wniosku Strony, symbol PKWiU czynności będącej przedmiotem zapytania został ustalony przez pracownika Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi w wyniku rozmowy telefonicznej. Na pisemny wniosek Starostwa, przesłany przez Ośrodek do Departamentu Koordynacji i Organizacji Badań Głównego Urzędu Statystycznego, GUS dokonał klasyfikacji czynności związanej z poborem opłaty skarbowej orzekając, że usługi te mieszczą się w zakresie grupowania PKWiU 75.11 - usługi kierowania podstawowymi rodzajami działalności publicznej.Starostwo zwróciło się z zapytaniem, czy wynagrodzenie za pobór w drodze inkasa opłaty skarbowej w wysokości 3% wartości nominalnej pobranej opłaty, jest zwolnione od podatku od towarów i usług, zgodnie z poz. 6 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.Strona sformułowała też własne stanowisko w sprawie stwierdzając, że czynność związaną z poborem w drodze inkasa opłaty skarbowej, zgodnie z pisemnym potwierdzeniem Głównego Urzędu Statystycznego, zaklasyfikowana jest według PKWiU do grupy o symbolu PKWiU 75.11 kierowanie podstawowymi rodzajami działalności publicznej, a zatem jest zwolniona od podatku od towarów i usług, zgodnie z poz. 6 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach, mając na uwadze przedstawiony w zapytaniu stan faktyczny oraz stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia powyższego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego:W myśl przepisu art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. nr 225, poz. 1635), organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej jest wójt (burmistrz, prezydent miasta).W świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54 poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju odpłatne oraz świadczenie usług. W ocenie tut. organu podatkowego, w opisanym stanie faktycznym, wynagrodzenie za pobór opłaty skarbowej przez Starostwo Powiatowe w wykonaniu uchwały Rady Miejskiej, stanowi odpłatne świadczenie usług na rzecz Miasta, stosownie do normy zawartej w przepisie art. 8 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług.Przedłożona przez Wnioskodawcę opinia organu statystycznego dotyczy klasyfikacji czynności poboru opłaty skarbowej, a nie wynagrodzenia pobieranego za dokonanie tej czynności przez Starostwo. Czynność poboru opłaty skarbowej w drodze inkasa, zgodnie z pisemnym potwierdzeniem Głównego Urzędu Statystycznego, zaklasyfikowana jest według PKWiU do grupy o symbolu PKWiU 75.11 kierowanie podstawowymi rodzajami działalności publicznej. Należy jednak mieć na uwadze fakt, iż dokonana przez organ statystyczny klasyfikacja dotyczy bezpośrednio czynności poboru opłaty, nie jest natomiast wiążąca co do czynności pochodnej, jaką jest wynagrodzenie pobierane przez Starostwo za pobieranie tejże opłaty w drodze inkasa na podstawie umowy.Wynagrodzenie za dokonywanie przedmiotowej czynności nie mieści się w żadnym katalogu zwolnień przewidzianego przez ustawodawcę, co oznacza, że, jako czynność podlegająca opodatkowaniu, nie korzysta z żadnych preferencji. Wobec powyższego, należy uznać, że czynność związana z poborem w drodze inkasa opłaty skarbowej za wynagrodzeniem, dokonywana przez Starostwo Powiatowe, jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, w stawce 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty