Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.09.2007, sygn. PD.423-49/07, Lubelski Urząd Skarbowy, sygn. PD.423-49/07
Jakie koszty należy zaliczyć do kosztów reprezentacji, a jakie do kosztów reklamy, czy kosztów bieżącego funkcjonowania firmy?
P O S T A N O W I E NI E
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity, Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm. ) stwierdzam, że stanowisko Spółki zawarte we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe z wyjątkiem kwestii dotyczącej imprez integracyjnych organizowanych dla pracowników i ich rodzin.
UZASADNIENIE
W dniu 22.06.2007r. Spółka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ( pismo Spółki z dnia 19.06.2007r. znak FKR/205/2007).
Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego:
Od dnia 1 stycznia 2007r. (a w Spółce od 1 lipca br, z uwagi na rok obrotowy inny niż kalendarzowy) na podstawie ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. Nr 54/2000, poz. 654 z późniejszymi zmianami) do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się wydatków na reprezentację. Dotyczy to w szczególności kosztów poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów w tym alkoholowych. Użycie wyrażenia w szczególności oznacza, że w/w koszty zostały wymienione przykładowo. Zakaz zaliczania do kosztów uzyskania przychodu obejmuje wszystkie wydatki na reprezentację.
Spółka prosi o zajęcie stanowiska w następującej kwestii:Zdaniem Spółki z uwagi na brak definicji reprezentacji w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych naszym zdaniem należy przyjąć definicję ze Słownika języka polskiego (PWN, Warszawa 1981). Wg definicji ze słownika reprezentacja oznacza "reprezentowanie kogoś lub czegoś, okazałość lub wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną". Przez reprezentację należy rozumieć działania, które polegają na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi skierowane na zewnątrz firmy.a) prezenty dla kontrahentów - które nie mają charakteru reklamowego (portfel, pióro, kalendarz, alkohol, kosmetyki, koszulka, długopis, kartka świąteczna, kubek, smycz, karteczki samoprzylepne, itp.) nieoznakowane logo firmy i niezawierające nazwy firmy. Oznakowanie prezentu logo firmy przesądza o tym, że prezent ma charakter reklamowy i wydatek na jego zakup może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.Skoro bowiem prezenty są jednocześnie "nośnikami" treści o charakterze informacyjno- reklamowym, to należy przyjąć, że spełniają one funkcję reklamową,
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty