Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.06.2007, sygn. pv-440/ip/15/07, Urząd Skarbowy w Koninie, sygn. pv-440/ip/15/07
Czy na fakturze VAT Nabywcą powinien być ten sam podmiot co Płatnik ? oraz kto otrzymuje oryginał faktury Płatnik czy Nabywca, jeśli Nabywcą jest inny podmiot niż Płatnik ? .
udziela interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie przedstawionej we wniosku oceniając stanowisko podatnika jako prawidłowe. UZASADNIENIE Urząd Miejski w Koninie wnioskiem, zwrócił się do Urzędu Skarbowego o interpretację prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług przedstawiając w nim następujący stan faktyczny:Działając na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. O samorządzie gminnym ( Dz. U. 01,142.1591 z późn. zm.) - art. 7 ust. 1 pkt 14 ( zadania własne gminy) oraz na podstawie ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. O ochronie przeciwpożarowej ( Dz. U. Nr 81 , poz. 351 z późn. zm.) , ( art. 19 ust. 1 określa obowiązki gminy wobec Ochotniczej Straży Pożarnej , a art. 32 ustawy zobowiązuje gminę do wyposażenia straży , wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej), gmina zakupuje m.in. sprzęt i umundurowanie dla jednostek OSP z terenu miasta. Sprzęt strażacki i umundurowanie kupowane jest w Oddziale Wojewódzkim Związku Ochotniczych Straży Pożarnych , który na poszczególny towar udziela dotacji ze środków MSWiA. Zapisy na fakturze VAT wskazują ile środków jest do pokrycia z budżetu miasta a ile zapłacono z dotacji. Ponieważ dotacja skierowana jest dla OSP a nie dla Urzędu , na wystawianej fakturze Nabywcą towaru jest OSP , a Płatnikiem Urzad .Na fakturze Vat , za towar , który w całości płaci Urząd Nabywcą jest również OSP , a Płatnikiem Urząd. Zapis ten wynika z ustawy z dn. 11 marca 2004 r. O podatku od towarów i usług art. 14 pkt 10. W jednym i drugim przypadku oryginały faktur otrzymuje Urząd. Podatnik oświadczył, że w związku z przedstawionym stanem faktycznym w sprawie tej nie toczy się postępowanie podatkowe, nie jest prowadzona kontrola podatkowa, ani postępowanie przed sądem administracyjnym.Wobec czego podatnik pyta: Czy na fakturze VAT Nabywcą powinien być ten sam podmiot co Płatnik ? oraz kto otrzymuje oryginał faktury Płatnik czy Nabywca, jeśli Nabywcą jest inny podmiot niż Płatnik ? .Zdaniem podatnika , zapisy w fakturze i tryb postępowania Urzędu są prawidłowe. Odnosząc się do przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje: Szczegółowe zasady wystawiania faktur , dane które powinny zawierać ,oraz sposób i okres ich przechowywania określa rozdział 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom , zaliczkowego zwrotu podatku , wystawiania faktur ,sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług , do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 95 , poz. 798 ze zm. ). Przepis § 9 ust. 1 tego rozporządzenia stanowi , że faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:1/imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy ; 2/numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy , z zastrzeżeniem ust. 10 i 11 ;3/dzień , miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako Faktura VAT ; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym ;4/nazwe towaru lub usługi ;5/jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;6/cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku ( cenę jednostkowa netto) ;7/wartość towaru lub wykonanych usług , których dotyczy sprzedaż , bez kwoty podatku ( wartość sprzedaży netto ) ;8/stawki podatku ;9/sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegajacych opodatkowaniu;10/kwote podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów ( usług ) , z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;11/wartośc sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku ( wartość sprzedaży brutto ) , z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku , lub niepodlegających opodatkowaniu;12/kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem , wyrażoną cyframi i słownie. Zgodnie zaś z § 21 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia faktury i faktury korygujące wystawiane są co najmniej w dwóch egzemplarzach , przy czym oryginał otrzymuje nabywca , a kopię zatrzymuje sprzedawca. Tak więc jeśli przedmiotowa faktura zawiera wszystkie w/w elementy jest ona prawidłowa .Należy zaznaczyć , że katalog elementów jakie powinna zawierać faktura , określony w cyt. wyżej § 9 ust. 1 cyt. rozporządzenia nie jest zamknięty . Umieszczenie na fakturze informacji o płatniku nie stanowi o wadliwości tej faktury , a jedynie jest dodatkowym elementem faktury i wynika z potrzeb ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych podmiotów uczestniczących w transakcji. Informacyjnie należy wskazać , że określenie - na fakturze VAT potwierdzającej zakup towarów lub usług - nabywcy i płatnika ma znaczenie z punktu widzenia odliczenia podatku naliczonego. Z regulacji art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr podatnikami są osoby prawne , jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne , wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą , o której mowa w ust. 2 , bez względu na cel i rezultat takiej działalności . Natomiast art. 86 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług stanowi , że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych , podatnikowi , o którym mowa w art. 15 , przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.Kwotę podatku naliczonego z kolei stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług art. 86 ust. 2 pkt 1a cyt. ustawy o VAT.W konsekwencji tylko nabywca towarów lub usług może skorzystać z prawa obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od dokonanych zakupów na podstawie oryginału faktury potwierdzającej ten zakup . Jak wynika z przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego ,oryginały faktur otrzymuje Urząd , co jest kwestią umowna pomiędzy płatnikiem i nabywcą . Żadne przepisy prawa podatkowego nie zabraniają posiadania oryginału faktury przez płatnika , gdyż jak już wyżej zasygnalizowano to nabywca decyduje o skorzystaniu z prawa do odliczenia podatku naliczonego od dokonanych zakupów.Jednocześnie tut. Urząd zaznacza , że w dokumentacji dotyczącej podatku od towarów i usług u nabywcy tj. Ochotniczej Straży Pożarnej może znajdować się kserokopia oryginału przedmiotowej faktury , ze wskazaniem miejsca , w którym przechowywany jest oryginał tej faktury. Stanowisko strony , że na fakturze VAT potwierdzającej zakup może być odrębnie określony nabywca i płatnik oraz , że oryginał faktury może posiadać płatnik ,uznaje się za prawidłowe .Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji. Powyższa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika według stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia. Oznacza to, że interpretacja jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub faktycznego sprawy . Naczelnik Urzędu Skarbowego nie informuje o zmianie stanu prawnego.Do czasu zmiany lub uchylenia przedmiotowa interpretacja jest wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej. Nie jest natomiast wiążąca dla podatnika.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty