Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.05.2006, sygn. PP II 443/1/100/272/06, Dolnośląski Urząd Skarbowy, sygn. PP II 443/1/100/272/06
Zapytanie Spółki dotyczy wskazania, czy nabycie od podmiotu z Wielkiej Brytanii usług pośrednictwa w sprzedaży towarów na tym terytorium jest importem usług na terytorium Polski, czy podlega na terytorium kraju opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i w jakiej stawce tego podatku, oraz czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu tych usług.
W dniu 27 lutego 2006 r. do Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu pismem z dnia 10 kwietnia 2006 r. Nr PPII/443/100-103/122/SG/06 wezwał Podatnika do uzupełnienia wniosku. Podatnik uzupełnił wniosek pismami z dnia 19 kwietnia 2006 r. i z dnia 25 kwietnia 2006 r.Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka nabywa od podmiotu z Wielkiej Brytanii usługi pośrednictwa, polegające na akwizycji produkowanych przez nią wyrobów. Podmiot brytyjski świadcząc usługi pośrednictwa działa w imieniu i na rzecz Spółki. Usługi te mieszczą się w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w grupowaniu 74.87.14 -00.00 usługi pośrednictwa komercyjnego. Podmiot brytyjski z tytułu świadczonych na rzecz Spółki usług nie rozlicza podatku od towarów i usług na terytorium kraju. Za wykonane usługi podmiot brytyjski obciążył Spółkę i wystawił fakturę, która nie zawierała naliczonego podatku od wartości dodanej i na której zamieszczony został numer identyfikacji podatkowej, pod którym Spółka jest zarejestrowana dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. Sprzedawane przez Spółkę na terytorium Wielkiej Brytanii towary są wysyłane i transportowane z terytorium Polski. Nie są one instalowane ani montowane na terytorium Wielkiej Brytanii. Sprzedaż tych towarów stanowi dla Spółki wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.Zdaniem Podatnika, w przedstawionej sprawie nabycie przedmiotowych usług stanowi dla niego import usług. W przekonaniu Podatnika miejscem świadczenia nabywanych usług jest terytorium Polski i powinien on opodatkować powyższe nabycie na terytorium kraju 22% stawką podatku od towarów i usług. W opinii Podatnika, przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabytymi usługami pośrednictwa. W ocenie Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu przedstawione przez Podatnika stanowisko w sprawie jest prawidłowe.Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu wskazuje, iż w przypadku świadczenia usług wykonywanych przez pośredników, które związane są z dostawą towarów, obowiązuje szczególna reguła ustalania miejsca świadczenia tej usługi. Reguła ta zawarta jest w przepisach art. 28 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Stosownie do treści art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c wskazanej ustawy, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów. Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. W przedstawionym stanie faktycznym będące przedmiotem dostawy towary są wysyłane i transportowane z terytorium Polski. Zatem miejscem świadczenia nabywanych przez Spółkę usług, sklasyfikowanych jako usługi pośrednictwa komercyjnego PKWiU 74.87.14 - 00.00, jest terytorium kraju.W związku z powyższym należy zauważyć, że zaprezentowane przez Podatnika stanowisko w sprawie jest prawidłowe, aczkolwiek jego uzasadnienie jest błędne. Jak stanowi art. 28 ust. 6 ww. ustawy, w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer. Przepis ten ma zatem zastosowanie wyłącznie w sytuacji, w której nabywca usługi podał świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku w państwie członkowskim innym niż to, w którym znajduje się miejsce świadczenia tej usługi. Natomiast w analizowanym przypadku Podatnik podaje polski numer NIP, przy czym jednocześnie miejscem świadczenia tej usługi jest terytorium Polski.Co do zasady podmioty z innego państwa dokonujące sprzedaży usług, których miejscem świadczenia jest terytorium Polski, mogą samodzielne rozliczyć podatek od tych czynności albo też przerzucić ciężar rozliczenia podatku na podatników, na rzecz których świadczone są usługi, i którzy zobowiązani są wówczas do rozliczenia podatku z tytułu importu usług. Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4 wskazanej ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 2 ww. ustawy, przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów. Powyższe oznacza, że w przypadku nabycia usług pośrednictwa w sprzedaży towarów, dla których miejsce świadczenia zostało ustalone w sposób określony w art. 28 ust. 5 wskazanej ustawy, podatnikiem z tytułu świadczenia tych usług jest ich nabywca, chyba że podatek rozliczył podmiot świadczący usługi.W przedstawionym stanie faktycznym świadczący usługę podmiot brytyjski nie rozlicza należnego podatku od towarów i usług na terytorium Polski. Zatem podatnikiem z tytułu nabytych od podmiotu brytyjskiego usług pośrednictwa w sprzedaży towarów będzie Spółka.Jak stanowi art. 2 pkt 9 cytowanej ustawy, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.Ponieważ w przedmiotowej sprawie podatnikiem z tytułu nabycia usług pośrednictwa jest Spółka (usługobiorca), zatem powyższa transakcja stanowi import usług.Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Ponieważ w przepisach wymienionych w cytowanym powyżej art. 41 ust. 1 ustawy, ani w przepisach wykonawczych do ustawy, nie wskazano innej stawki w odniesieniu do usług pośrednictwa w sprzedaży towarów (PKWiU 74.87.14-00.00 - usługi pośrednictwa komercyjnego), usługi te podlegają opodatkowaniu 22% stawką podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 86 ust. 1 wskazanej ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jak stanowi art. 5 pkt 5 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Zatem Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu od podmiotu brytyjskiego usług pośrednictwa w sprzedaży towarów, ponieważ usługi te związane są wykonywaniem czynności opodatkowanych tym podatkiem - wewnątrzwspólnotową dostawą towarów.Zgodnie z art. 14a §2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie sporządzenia wniosku.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty