Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.12.2005, sygn. PP 443-106/05, Urząd Skarbowy Wrocław-Śródmieście, sygn. PP 443-106/05
Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia usług niebędących usługami budowlanymi.
POSTANOWIENIENa podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 Nr 8 poz. 60, ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław - Śródmieście stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2005 r., który wpłynął w dniu 13 września 2005 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia usług niebędących usługami budowlanymi jest prawidłoweUZASADNIENIEW dniu 13 września 2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław - Śródmieście wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14 a § 4 cyt. ustawy udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.Z opisu stanu faktycznego zawartego w piśmie Podatnika wynika, że świadczy usługę serwisowania kotłowni w budynku mieszkalnym oraz w domu opieki społecznej. Serwis ma polegać na kontroli stanu technicznego urządzeń kotłowych, kontroli regulacji kotła, kontroli stanu technicznego uzdatniania wody. Podatnik podkreśla, że przedmiotowa usługa nie jest usługą budowlaną. Pytanie Podatnika dotyczy zastosowania do świadczonej usługi szczególnej reguły określającej moment powstania obowiązku podatkowego zawartej w art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy o VAT dla usług budowlanych. Zdaniem Podatnika obowiązek podatkowy w stosunku do przedmiotowej usługi serwisowej powstaje na zasadach ogólnych, ze względu na to, że nie jest to usługa budowlana, tylko związana z konserwacją obiektów budownictwa mieszkaniowego W opinii Naczelnika tut. Urzędu stanowisko Podatnika należy uznać za prawidłowe.Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje z chwila otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usług budowlanych lub budowlano-montażowych. Zgodnie z ust. 14 tego artykułu przepis ust. 13 pkt 2 lit. d stosuje się również do usług przyjmowanych częściowo, których odbiór jest dokonywany na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych.Cytowany przepis zawiera przypadek alternatywnego sformułowania momentu powstania obowiązku podatkowego i ma zastosowanie jedynie do konkretnych enumeratywnie wymienionych usług, tj.: do usług budowlanych, do usług budowlano - montażowych. Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje ani pojęcia robót ani usług budowlanych. Ustawa Prawo budowlane określa pojęcie robót budowlanych, przez które nakazuje rozumieć: budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (art. 3 pkt 7 tej ustawy). Natomiast w stosowanej dla potrzeb podatku VAT Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług usługi budowlane zostały umieszczone w sekcji F - roboty budowlane - 45. Skoro świadczone przez Podatnika usługi nie mieszczą się w żadnej z dwóch ww. kategorii obowiązek podatkowy w stosunku do nich będzie powstawał na zasadach ogólnych. Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi Z kolei ust. 4 tego przepisu stanowi, że jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.Przypomina się, że prawidłowe zakwalifikowanie świadczonej usługi lub określonego wyrobu do właściwego grupowania PKWiU, a także PKOB, jest obowiązkiem Podatnika. Zarządzeniem Nr 5 z dnia 05.11.2002 r. (Dz. Urz. GUS Nr 12, poz. 67) Prezes GUS postanowił, że od dnia 01.01.2003 r. do wydawania opinii interpretacyjnych podstawowych standardów klasyfikacyjnych (PKWiU, PKOB, PCN) właściwy jest tylko jeden organ statystyczny - Urząd Statystyczny w Łodzi - Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, 97-176 Łódź, ul. Suwalska 29.Ponadto nawiązując do budzącego wątpliwości sformułowania zawartego w przedmiotowym wniosku wyjaśnia się co następuje: Opisując stan faktyczny Podatnik stwierdza: "stawka VAT na te usługi wynosi 7%", ponieważ dotyczy to bieżącej konserwacji budynków mieszkalnych oraz budynków zbiorowego zamieszkania. Następnie Podatnik opisuje przedmiotową usługę i podkreśla, iż nie jest to usługa budowlana. Kwestia ta nie była przedmiotem zapytania Podatnika i nie jest przedmiotem oceny dokonywanej przez tut. Organ Podatkowy w drodze niniejszej interpretacji. Jednakże odnosząc się do tego sformułowania należy stwierdzić, że Wnioskodawca winien dokonać pogłębionej oceny podstaw opodatkowania opisanych usług w stawce 7%. Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7 % w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego (art. 146 ust. 2 ustawy o VAT). Natomiast pojęcie "infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu" dla potrzeb ustawy o podatku od towarów i usług oznacza: 1) sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych, 2) urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,3) urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Definicję obiektów budownictwa mieszkaniowego zawiera art. 2 pkt 12 ustawy o VAT. Przez pojęcie to rozumie się: budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.Stosując stawkę 7% do robót budowlanych należy zwrócić uwagę na to, że wprawdzie w art. 2 pkt 12 ustawy o VAT jest mowa o budynkach zbiorowego zamieszkania, lecz przed PKOB 113 umieszczono "ex" znaczy to, że regulacja "dotyczy tylko i wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania". Co oznacza, że przepis ma zastosowanie wyłącznie do wymienionych w tym przepisie obiektów.Obowiązujące od 15 lutego 2005 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 stycznia 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 Nr 17 poz. 150) poszerzyło listę budynków zbiorowego zamieszkania, do których budowy, remontu i bieżącej konserwacji (także dostawy) ma zastosowanie stawka 7%. W załączniku Nr 1 do rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dodano poz. 20, w której jako usługi, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 7%, wymieniono: budowę, remonty i bieżącą konserwację budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130): domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych, budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych.Z kolei w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT podstawową stawką podatku jest stawka 22%. Oznacza to, że towary i usługi będące przedmiotem czynności opodatkowanych podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę. W celu sprawdzenia prawidłowości stosowania stawki 7% Podatnik winien dokonać sklasyfikowania przedmiotowych usług serwisowych. Na przykład w sytuacji gdyby świadczone przez Podatnika usługi mieściły się w grupowaniu PKWiU 74.30.15-00.00 - usługi w zakresie przeglądów pozostałe, lub PKWiU 28.22.90 - naprawa i konserwacja kotłów centralnego ogrzewania - prawidłową stawką VAT w ich przypadku byłaby stawka 22%. Zgodnie z art. 14 a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia. Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja, nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Stronie przysługuje prawo do wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty