27.07.2005 Podatki

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.07.2005, sygn. PPDE/443-23/2005, Urząd Skarbowy w Biłgoraju, sygn. PPDE/443-23/2005

Miasto .................. jest jednostką samorządu terytorialnego - gminą. Podstawowym aktem ustrojowym, w oparciu o który działa jest ustawa z dnia 08.03.1990r. o samorządzie gminnym. Art 33 ust.1 cytowanej ustawy stanowi, iż wójt (organ wykonawczy gminy) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy, który jest jednostką budżetową nieposiadającą osobowości prawnej i który jest zakładem pracy zatrudniającym urzędników, przy pomocy których wójt wykonuje swoje zadania. Jednostka budżetowa Urząd Miasta ........., zgodnie z zasadami ustalonymi w ustawie z dnia 26.11.1998r. o finansach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2003r., Nr 15, poz. 148 z późn. zm.), oraz w wydanymi do niej aktami wykonawczymi, działa na podstawie i w ramach ustalonego planu finansowego. Wydatki i dochody jednostki budżetowej są odpowiednio wydatkami i dochodami budżetu gminy.W chwili obecnej Miasto ............... (działając poprzez Urząd Miasta ................) wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z art 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą. Należy zaznaczyć, że gmina jako osoba prawna nie jest w stanie wykonać samodzielnie jakiejkolwiek czynności jako usługodawca i nie jest w stanie samodzielnie wykonać budżetu. Wszystkie zadania gminy w tym zakresie wykonują, w ramach swoich planów finansowych jej jednostki organizacyjne. Stanowisko podatnika: art. 15 ust. 1 cytowanej ustawy o VAT wskazuje, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być między innymi jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. W związku z tym podatnik stoi na stanowisku, że podatnikiem podatku d towarów i usług powinien być Urząd Miasta ............ i to on powinien składać deklaracje podatkowe. Art. 15 ust.6 cytowanej wyżej ustawy o VAT nie uznaje za podatników organów władzy publicznej, oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Wprawdzie stroną wszystkich umów cywilnoprawnych jest Miasto ............lecz czynności związane z ich wykonywaniem i obsługą finansową dokonywane są przez Urząd Miasta .............. i inne jednostki organizacyjne. Należy zaznaczyć, że w interesującej nas sprawie ścisłe traktowanie Miasta ............ jako strony umów cywilnoprawnych doprowadziłoby do sytuacji, w której tylko i wyłącznie to Miasto ............ byłoby podatnikiem podatku VAT - a zostałyby tej podmiotowości podatkowej pozbawione wszystkie jednostki organizacyjne Miasta .......... nieposiadające osobowości prawnej.... Ponadto ważnym argumentem przemawiającym za uznaniem podmiotowości prawnopodatkowej jednostki budżetowej - Urzędu Miasta .......... jest treść Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18.12.2001r.w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. z 2001r., Nr 153, poz. 1752 z późn. zm.). Mianowicie w planie kont dla budżetu samorządu terytorialnego nie ma kont pozwalających na ujęcie zdarzeń gospodarczych. Nie ma kont pozwalających na ujęcie efektów tych zdarzeń, czyli aktywów majątkowych, a przede wszystkim nie ma konta właściwego do rozliczeń publicznoprawnych.Oznacza to, że w rachunkowości budżetu jednostki samorządu terytorialnego faktycznie nie można rozliczyć obowiązków podatkowych tych podmiotów. Wszystkie zdarzenia gospodarcze związane z wykonywaniem budżetu, czyli ze świadczeniem usług publicznych, zachodzą tylko i wyłącznie w jednostkach organizacyjnych wykonujących samodzielnie budżet w ramach ich planów finansowych. Warto również zaznaczyć, że prezes Rady Ministrów wydając Rozporządzenie z dnia 22 grudnia 1999r. w spawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych nie przewidział w nim wzorów pieczęci gminy, a jedynie wzory pieczęci gmin.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne