Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.04.2005, sygn. POIV-443/15/05, Urząd Skarbowy w Zamościu, sygn. POIV-443/15/05
1.Czy środki finansowe przekazywane z Urzędu Miasta na pokrycie bieżących kosztów działalności, które nie mają żadnego związku z wysokością uzyskanych dochodów podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT? 2. Czy do przedmiotowych środków finansowych należy stosować przepisy art. 90 ust. 7 ustawy o VAT dotyczące obliczania proporcji?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a, art. 216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24.02.2005 r. znak Ldz. 26/02/2005 w sprawie zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego postanawiam:ocenić stanowisko Strony jako nieprawidłowe.UZASADNIENIE Zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym Strona jest jednostką budżetową pokrywającą swoje wydatki bezpośrednio z budżetu. Wysokość środków finansowych przekazywanych przez Urząd Miasta na pokrycie kosztów działalności wynika z zatwierdzonego planu finansowego i nie ma żadnego związku z wysokością uzyskanych dochodów. Zdaniem wnioskodawcy środki otrzymywane na pokrycie wydatków nie są dotacjami, subwencjami ani innymi dopłatami o podobnym charakterze związanymi z dostawą lub świadczeniem usług i nie należy ich doliczać do obrotu w celu ustalenia struktury do obniżenia podatku należnego. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z póżn. zm) podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę podatku należnego. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jak więc wynika z powyższego przepisu nie każda dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a jedynie ta, która jest związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług. W przypadku gdy podmiot otrzymuje dotację nie do konkretnego towaru lub usługi, lecz na pokrycie kosztów działalności, jak w niniejszym przypadku, to w świetle ustawy o podatku od towarów i usług nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 1 w/w ustawy o PTU w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 90 ust. 1 w/w ustawy w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W myśl art. 90 ust. 2 w/w ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego z zastrzeżeniem ust. 10. Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy proporcję w stosunku do której podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Przy ustalaniu takiej proporcji stosownie do dyspozycji zawartej w art. 90 ust. 7 w/w ustawy, do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji, dotacji innych niż określone w art. 29 ust. 1. W świetle powołanych wyżej przepisów, otrzymana przez podatnika dotacja przedmiotowa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jednakże wlicza się ją do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia. Zgodnie z art. 14b §1 i §2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a §4 w/w ustawy Ordynacja podatkowa służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zamościu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty