Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.03.2005, sygn. PP/443-2/13/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Kaliszu, sygn. PP/443-2/13/05
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kaliszu po rozpatrzeniu zarzutów zawartych w zażaleniu z dnia 16 marca 2005 r. Nr L.dz. 179/2005 uznał je za uzasadnione i zmienił postanowienie z dnia 11 marca 2005 r. w sprawie interpretacji prawa podatkowego. Przedsiębiorstwo w Kaliszu zwróciło się do tutejszego organu o zajęcie autorytatywnego stanowiska i udzielenie jednoznacznej odpowiedzi, czy w odniesieniu do robót związanych z przebudową dróg powiatowych i gminnych wymienionych w Uchwale Zarządu Powiatu należy zastosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 22% czy 7% przy uznaniu, że wykonywane roboty drogowe stanowią infrastrukturę związaną z budownictwem mieszkaniowym zgodnie z art. 146 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami ).Następnie stawka ta została zakwestionowana przez usługobiorcę tj. Starostę Kaliskiego, którego zdaniem do robót drogowych polegających na przebudowie dróg powiatowych i gminnych powinna mieć zastosowanie 7% stawka VAT, - jako robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kaliszu postanowieniem z dnia 11 marca 2005 r. pozostawił sprawę bez rozpatrzenia stwierdzając, iż wniosek nie dotyczy interpretacji prawa podatkowego, a rozstrzygnięcia sporu pomiędzy zlecającym wykonanie robót drogowych, a ich wykonawcą dotyczącą zaklasyfikowania przedmiotowych dróg do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Przedsiębiorstwo w Kaliszu w piśmie z dnia 16 marca 2005 r. wnosi o zmianę sentencji postanowienia z dnia 11 marca 2005 r. i wydania decyzji uwzględniającej wniosek z dnia 19 stycznia 2005 r. w przedmiocie ustalenia 22% stawki VAT za roboty drogowe związane z przebudową dróg powiatowych i gminnych.Po rozpatrzeniu zarzutów zawartych we wniosku z dnia 16 marca 2005 r. oraz stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 19 stycznia 2005 r. uzupełnionego pismem z dnia 11 lutego 2005 r. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kaliszu zmienia przedmiotową informację i uznaje za prawidłowe stanowisko Przedsiębiorstwa w Kaliszu, w zakresie opodatkowania 22% stawką podatku robót dotyczących przebudowy dróg powiatowych i gminnych.Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z postanowieniami art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami ) podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i usług i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy o VAT w okresie od 1 maja 2004 r. do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7 % w odniesieniu do m.in.:robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą,obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych. Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, zgodnie z art. 146 ust. 3 ustawy o VAT, rozumie się :sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne. Od 1 maja 2004 r. nie przewiduje się już stosowania preferencyjnej stawki podatkuVAT do robót budowlanych związanych z budową autostrad, dróg kołowych i szynowych oraz pasów startowych. Usługi budowlane związane z remontami i budową dróg powiatowych i gminnych od 1 maja 2004 r. podlegają opodatkowaniu podstawową 22 % stawką podatku VAT.Przyporządkowanie robót budowlanych bądź remontowych dotyczących dróg powiatowych i gminnych, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych ( Dz. U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838 ze zmianami ) do kategorii robót budowlano - montażowych związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu jest nieuzasadnione.Drogi powiatowe i gminne nie powstają i nie istnieją w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego rozumianych w kontekście cytowanego art. 146 ust. 3 ustawy o VAT, lecz są elementem szeroko rozumianego układu komunikacyjnego na obszarze powiatu i gminy. Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Nie jest jednak wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty