Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.12.2005, sygn. PP/443-199a/145508/05, Drugi Urząd Skarbowy w Katowicach, sygn. PP/443-199a/145508/05
Podatnik jako spółka radofonii publicznej uzyskuje wpływy z tzw. opłat abonamentowych i dotacji z budżetu państwa. Czy kwoty uzyskiwane z ww. tytułów stanowią podstawę opodatkowania ( obrót ) podatkiem VAT?Czy ww. kwoty należy uwzględniać przy obliczaniu proporcji o której mowa w art. 90 ustawy z dnia 11.03.2004?
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 30.09.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie - jest prawidłowe w zakresie dot. sposobu określania podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług i rozliczania podatku naliczonego, w związku z otrzymywaniem przychodów określonych w art. 31 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 29.12.1992 r. o radiofonii i telewizji - tzw. opłaty abonamentowe i dotacje z budżetu państwa (stan faktyczny nr 1).
UZASADNIENIE
W dniu 30.09.2005 r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług. Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1 następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie. Stan faktyczny: Podatnik jest spółką radiofonii publicznej w rozumieniu art. 26 ust. 3 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (t.j. Dz. U. z 2004 roku nr 253, poz. 2531 ze zm.). Zgodnie z art. 31 ust. 1 i 2 ustawy tej ustawy przychodami spółek, o których mowa w art. 26 ust. 2 i 3 ustawy są wpływy pochodzące: - z opłat abonamentowych, odsetek za zwłokę w ich uiszczaniu oraz kar za używanie niezajestrowanych odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych, z zastrzeżeniem art. 8 ust. 1; - z obrotu prawami do audycji;- z reklam i audycji sponsorowanych;- z innych źródeł- z dotacji otrzymywanych z budżetu państwa.Podstawowymi usługami świadczonymi przez Podatnika są usługi radia (polegające głównie na emisji programu radiowego PKWiU - 92.20.11-00.00), które są zwolnione od podatku VAT na podstawie poz. 12 załącznika nr 4 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) oraz usługi reklamowe (polegające na emisji reklam - PKWiU - 74.4), które z kolei są opodatkowane. W związku z powyższym Podatnik dokonuje rozliczenia podatku naliczonego m. in. w trybie art. 90 ust. 2 cytowanej ustawy z dnia 11.03.2004 r. Zdaniem Wnioskodawcy przychody otrzymywane z tytułów wymienionych w art. 31 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 cytowanej wyżej ustawy o radiofonii i telewizji (tj. tzw. opłaty abonametowe i dotacje) nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż w żaden sposób nie mają bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług. W konsekwencji w stanie prawnym obowiązującym od dnia 01.06.2005 r. ww. kwot nie należy uwzględniać również przy wyliczaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty