Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.07.2005, sygn. PSUS/PPO I/443/203/ 05 /AD, Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu, sygn. PSUS/PPO I/443/203/ 05 /AD
W związku z powyższym stanem faktycznym Spółka zwróciła się z zapytaniem: 1. Czy przeniesienie posiadania budynków (wpisanych do ewidencji środków trwałych Spółki) wzniesionych na cudzym gruncie, właścicielowi tego gruntu, jest odpłatną dostawą towaru w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), przy założeniu, że właściciel gruntu (dotychczasowy wynajmujący), zwraca najemcy równowartość tychże budynków w postaci rozliczenia nakładów? Czy w związku z powyższym Spółka jest obowiązana wystawić właścicielowi gruntu fakturę VAT obejmującą sprzedaż środka trwałego z uwzględnieniem podatku należnego od tej transakcji? Zdaniem Spółki taka okoliczność nie będzie miała miejsca, ponieważ wskutek rozwiązania umowy najmu powstaje po stronie Spółki jedynie roszczenie o zwrot poniesionych nakładów, a więc Spółka nie dysponowała towarem w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, dlatego też nie mogła dokonać jego dostawy. 2. Czy przeniesienie, w wyniku rozwiązania umów najmu nieruchomości, na właściciela (zwrot) gruntu zabudowanego obiektem budowlanym, zrealizowanym przez Spółkę, stanowi odpłatne świadczenie usługi w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, co rodziłoby konsekwencje analogiczne do tych, o których mowa w pytaniu 1 zdanie drugie?Zdaniem Spółki taka okoliczność również nie będzie miała miejsca, ponieważ Spółka zrealizowała obiekty na gruncie wynajmującego na własne potrzeby gospodarcze, nie w ramach kontraktu obejmującego wykonanie takich usług na rzecz wynajmującego. Nie jest to również, według Spółki, przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. 3. Przy założeniu, że wyżej opisane czynności nie będą rodziły powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług, Spółka zwraca się z zapytaniem: czy jest obowiązana dokonać korekty podatku naliczonego ujętego w fakturach związanych z poniesionymi przez Spółkę nakładami na wybudowanie budynków na wydzierżawionym gruncie, przy założeniu, że Spółka dokonywała odliczeń podatku naliczonego przy realizacji inwestycji, która została zakończona w 1995r., 1999r., a odliczeń dokonywano od 1993r.? 4. Jakim zatem tytułem księgowym Spółka winna obciążyć wynajmującego z tytułu rozliczenia nakładów przez nią poniesionych na nieruchomości wynajmującego?
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty