Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606716)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    15.09.2004

    Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 15.09.2004, sygn. PP/443-11/JC/04, Urząd Skarbowy w Makowie Mazowieckim, sygn. PP/443-11/JC/04

    Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r. Nr 137. poz. 926 ze zm.) spółka jawna zwraca się z prośbą o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535). zwanej dalej ustawą o VAT - w odniesieniu do poniżej zaprezentowanego stanu faktycznego.Stan faktyczny:Spółka w ramach prowadzonej działalności przetwarzania odpadów zwierzęcych w procesie utylizacji otrzymuje z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w oparciu o umowę z dnia 12 maja 2004 r. pomoc finansową w prowadzeniu działalności (§ 1 Umowy) polegającej na: zbieraniu zwłok (odpadów) zwierzęcych i przetwarzaniu ich na mączkę w wyniku procesu utylizacji. Przez koszty działalności (§ 3 Umowy) rozumie się koszty poniesione przez Spółkę na działalność, według kalkulacji przedstawionej przy składaniu wniosku o pomoc finansową. Do kalkulacji brane są koszty transportu, usługi obce, wynagrodzenia, amortyzacja i inne koszty działalności zakładu utylizacyjnego, na podstawie których ARiMR zwraca pewien % kosztów działalności (postanowienia umowy) po stawkach nie wyższych jak 98 % kosztów poniesionych.Zgodnie z przepisami art. 29 ust 1 ustawy o VAT obrotem stanowiącym podstawę opodatkowania jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Unormowanie to jest oparte o art. 11(A)(1)(a) VI Dyrektywy Rady Unii Europejskiej dotyczącej wspólnego systemu podatku od wartości dodanej VAT: "podstawę opodatkowania stanowi w odniesiniu do dostawy towarów i świadczenia usług (...) wszystko. co stanowi wynagrodzenie. które dostawca otrzymał lub ma otrzymać od nabywcy, klienta lub osoby trzeciej z tytułu tych czynności, włączając subwencje bezpośrednio związane z ceną".Stanowisko spółki:W oparciu o zapisy VI Dyrektywy i ustawy o VAT twierdzimy, te wyżej wymieniona pomoc finansowa otrzymywana przez Spółkę nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Otrzymywana dotacja nie ma bowiem charakteru wyrównania ceny lecz służy dofinansowaniu kosztów działalności Spółki w części dotyczącej zbiórki, transportu i utylizacji zwłok bydła, owiec, kóz i świń, za które to usługi rolnik został zwolniony z odpłatności. Nie występuje przy tym bezpośredni związek z konkretnymi dostawami lub świadczeniami, tylko z realizacją planu wykonania umowy. Wartość dotacji nie ma bezpośredniego związku z ceną pobieraną przez Spółkę od producenta rolnego za zbiórkę i transport zwłok zwierzęcych, utylizacji bydła, owiec, kóz i świń oraz transport uzyskanej mączki do spalarni.W wyroku w sprawie C-184/00 pomiędzy Office des produits wallons ASBL a Państwem Belgijskim, Europejski Trybunał Sprawiedliwości wskazał, że elementem istotnym, wpływającym na ewentualne objęcie dofinansowania definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacje są dokonywane w celu sfinansowania konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Natomiast sam fakt, że dofinansowanie wpływa na ostateczną cenę świadczenia nie ma znaczenia dla uznania czy dofinansowanie powinno zwiększyć podstawę opodatkowania, gdyż w praktyce prawie zawsze dofinansowanie działalności podatnika wpływa w jakiś sposób na poziom stosowanych przez niego cen.Mając na uwadze powyższe Spółka twierdzi, iż otrzymywane przez nią dofinansowanie nie podlega obowiązkowi podatkowemu w podatku VAT, gdyż otrzymana dotacja nie jest bezpośrednio związana z ceną konkretnej usługi.Podswnowując w swoim zapytaniu Spółka prosi o potwierdzenie powyższego stanowiska.Spółka oświadcza, te powyższe zapytanie dotyczy sprawy, w której nie toczy się postępowanie podatkowe ani kontrola podatkowa.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.