Wyrok SN z dnia 16 stycznia 2020 r., sygn. III UK 450/18
Nie można całkowicie wyłączyć zakwalifikowania jako wykonywanej stale i w pełnym wymiarze pracy kierowcy samochodu ciężarowego łączonej z dodatkowymi czynnościami konwojenta, ładowacza, spedytora lub akwizytora, jeżeli te dodatkowe prace stanowią jedynie niewielką część czynności pracowniczych.
Teza od Redakcji
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Dawid Miąsik (przewodniczący)
SSN Bohdan Bieniek
SSN Beata Gudowska (sprawozdawca)
w sprawie z odwołania J. N. od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddziału w L. o emeryturę, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w dniu 16 stycznia 2020 r., skargi kasacyjnej odwołującego się od wyroku Sądu Apelacyjnego w (...) z dnia 6 kwietnia 2018 r., sygn. akt III AUa (...),
oddala skargę.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 6 kwietnia 2018 r. Sąd Apelacyjny w (...) oddalił apelację J. N. od wyroku Sądu Okręgowego w L. z dnia 12 września 2017 r., oddalającego jego odwołanie od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Oddział w L. z dnia 12 kwietnia 2017 r. Decyzja została wydana po ponownym rozpatrzeniu prawa do emerytury na podstawie art. 184 w związku z art. 32 ustawy z dnia 17 grudnia 1998r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (jednolity tekst: Dz.U. z 2018 r., poz. 1270 ze zm.), które wcześniej było przedmiotem prawomocnego rozstrzygnięcia Sądu Apelacyjnego w (...) z dnia 29 maja 2014 r., oddalającego apelację ubezpieczonego od wyroku Sądu Okręgowego w L. z dnia 10 października 2013 r., którym oddalono jego odwołanie.
W obecnym postępowaniu podtrzymano ustalenie, że ubezpieczony udowodnił tylko 1 rok, 3 miesiące i 26 dni pracy w szczególnych warunkach, od dnia 1 lipca 1971 r. do dnia 26 października 1972 r. Nie stwierdzono nowości w dodatkowych zeznaniach świadków, którzy jednoznacznie potwierdzili ustalenia faktyczne poprzednio toczącego się postępowania, wskazując, że ubezpieczony od dnia 12 listopada 1974 r. do dnia 31 grudnia 1998 r. u różnych pracodawców pracował jako kierowca samochodu dostawczego marki Żuk oraz kierowca-konwojent rozwożący wyroby mleczarskie do sklepów oraz mleko do przedszkoli, żłobków, szkół i zakładów pracy. Wykonywał do trzech kursów dziennie, każdorazowo przewożąc po 30 konwi o pojemności od 10 do 30 l. Sam odbierał towar z magazynu, ładował do samochodu i wnosił do miejsca dostarczenia towaru, a następnie zabierał puste konwie. Na polecenie przełożonego rozwoził też czasem paszę dla rolników, odbierał od nich mleko i dostarczał do mleczarni, przewoził otręby z młyna, kwas siarkowy i mlekowy używany do produkcji w mleczarni.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty