Wyrok SN z dnia 16 stycznia 2020 r., sygn. III UK 445/18
Zasada bezpośredniości w procesie (art. 235 k.p.c.), stanowi jedną z naczelnych zasad postępowania cywilnego. Zgodnie z tym przepisem, postępowanie dowodowe, z wyjątkami w nim wskazanymi, odbywa się przed sądem orzekającym. Tylko bezpośrednie zetknięcie się sądu orzekającego ze stronami, świadkami, biegłymi i dowodami rzeczowymi zapewnia sądowi możliwość poczynienia odpowiednich spostrzeżeń, istotnych dla oceny wiarygodności i mocy dowodów. Możliwe jest dopuszczenie dowodu ze ściśle określonych dokumentów, nawet z innych akt sądowych, bez naruszenia wynikającej z art. 235 k.p.c. zasady bezpośredniości. Jednak wydając postanowienie dowodowe sąd powinien ujawnić te dokumenty w taki sposób, aby strony mogły się ustosunkować do jego treści i zgłosić ewentualne wnioski.
Teza od Redakcji
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Dawid Miąsik (przewodniczący)
SSN Bohdan Bieniek (sprawozdawca)
SSN Beata Gudowska
w sprawie z odwołania J. D. od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddziału w W. o emeryturę pomostową, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w dniu 16 stycznia 2020 r., skargi kasacyjnej odwołującego się od wyroku Sądu Apelacyjnego w (...) z dnia 16 maja 2018 r., sygn. akt III AUa (...),
uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania i rozstrzygnięcia o kosztach postępowania kasacyjnego Sądowi Apelacyjnemu w (...).
Uzasadnienie
Sąd Apelacyjny w (...), wyrokiem z dnia 16 maja 2018 r., zmienił zaskarżony przez organ rentowy wyrok Sądu Okręgowego w W. z dnia 30 maja 2017 r., zmieniający decyzję Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Oddział w W. z dnia 18 lipca 2016 r. i przyznający J. D. prawo do emerytury pomostowej, w ten sposób, że odwołanie oddalił.
Sąd Okręgowy ustalił, że J. D. od 1 stycznia 1993 r. do 14 września 1995 r. był zatrudniony w P. SA w pełnym wymiarze czasu pracy i w tym okresie zajmował następujące stanowiska: majstra (od 1 stycznia 1993 r. do 31 października 1993 r.); majstra do spraw transportu (od 1 listopada 1993 r. do 31 grudnia 1993 r.); koordynatora do spraw transportu (od 1 stycznia 1994 r. do 14 września 1995 r.). Następnie podczas pracy we W. sp. z o.o. w W. zajmował stanowiska: kierowcy (od 15 września 1995 r. do 30 września 2006 r.); kierowcy handlingu (od 1 października 2006 r. do 29 lutego 2008 r.); kierowcy mechanika (od 1 marca 2008 r. do 31 października 2012 r.). Jako kierowca-mechanik handlingu miał za zadanie: kierować pojazdami mechanicznymi, samochodami oraz innym sprzętem do obsługi samolotów zgodnie z posiadanymi uprawnieniami, wykonywać codzienną obsługę techniczną pojazdów mechanicznych, samochodów oraz innego sprzętu do obsługi samolotów, regularne prowadzić dokumentację eksploatacyjną pojazdów mechanicznych, samochodów i innego sprzętu do obsługi mechanicznej, dbać o prawidłowy stan techniczny oraz wygląd estetyczny pojazdów mechanicznych, samochodów i innego sprzętu do obsługi mechanicznej, wykonywać po przeszkoleniu czynności związane z obsługą handlingową samolotów na płycie postojowej zgodnie z instrukcjami (procedurami) i poleceniami przełożonych, a w szczególności: kierować pojazdami mechanicznymi, samochodami oraz obsługiwać sprzęt służący do obsługi handlingowej samolotów zgodnie z posiadanymi uprawnieniami i odbytymi szkoleniami.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty