20.02.2020

Wyrok SN z dnia 20 lutego 2020 r., sygn. I PK 247/18

Sygn. akt I PK 247/18

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Sąd Najwyższy w składzie:

SSN Bohdan Bieniek (przewodniczący, sprawozdawca)
‎SSN Halina Kiryło
‎SSN Romualda Spyt

w sprawie z powództwa M. G.
‎przeciwko „ S.” Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością w W.
‎o wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych w kwocie 39.621,15 zł,
‎po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w dniu 20 lutego 2020 r.,
‎skargi kasacyjnej powódki od wyroku Sądu Okręgowego - Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w P.
‎z dnia 25 maja 2018 r., sygn. akt VI Pa (…),

uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania i rozstrzygnięcia o kosztach postępowania kasacyjnego Sądowi Okręgowemu w P..

UZASADNIENIE

Sąd Rejonowy w P., wyrokiem z dnia 29 czerwca 2017 r., w sprawie z powództwa M. G. przeciwko „S.” Sp. z o.o. w W. o wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych: umorzył postępowanie ponad kwotę 38.299,99 zł (pkt I), oddalił powództwo w pozostałym zakresie (pkt II) i zasądził od powódki na rzecz pozwanego 3.600 zł tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego (pkt III).

W sprawie ustalono, że M. G. była zatrudniona w „S.” Sp. z o.o. na stanowisku zastępcy dyrektora marketu O. w P.. U pozwanego obowiązuje Regulamin Pracy. Zgodnie z jego § 3, zastępca dyrektora marketu jest taktowany jak pracownik zarządzający w imieniu pracodawcy zakładem pracy. Do zakresu obowiązków zastępcy dyrektora należy m.in. podejmowanie decyzji na podstawie wewnętrznych danych, zapewnienie wysokiego poziomu obsługi klienta, kontrola przebiegu akcji promocyjnych, wspieranie i realizowanie polityki personalnej, zapewnianie efektywnego grafiku pracy przy uwzględnieniu obrotu oraz natężenia ruchu klientów, nadzór nad codzienną pracą załogi, reprezentowanie marketu podczas kontroli urzędowych. Zastępca dyrektora nie ma natomiast uprawnień do nawiązywania i rozwiązywania stosunków pracy z pracownikami, ani udzielania kar porządkowych.

Dalej ustalono, że grafiki pracy pracowników były sporządzane przez dyrektora i jego zastępców na dany miesiąc. Członkowie dyrekcji mieli obowiązek dyżurowania w weekendy. Ewentualne sugestie co do planowanego czasu pracy były uwzględniane. Czas przyjścia i wyjścia członków dyrekcji nie był nigdzie odnotowywany. Market był zwykle zamykany i otwierany przez kierownika dyżurnego. Uprawnienia kierownika dyżurnego mieli wszyscy kierownicy handlowi. Market w P. przy ul. W., w którym pracowała powódka był otwarty od poniedziałku do soboty od godziny 8:00 do 21:00, a w niedziele od 9:00 do 20:00. Członkowie dyrekcji byli w markecie w godzinach jego otwarcia. Zwykle w tygodniu pracowali na zmianę po 8 godzin, dyżury w soboty i niedziele brali na zmianę co trzy tygodnie każdy. Zdarzało się, że w ciągu dnia wychodzili z pracy, by załatwiać swoje prywatne sprawy, odbywało się to za zgodą dyrektora.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp