Postanowienie SN z dnia 31 lipca 2020 r., sygn. I NSW 5228/20
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Krzysztof Wiak (przewodniczący, sprawozdawca)
SSN Leszek Bosek
SSN Tomasz Demendecki
w sprawie z protestu wyborczego R. S.
przeciwko ważności wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
przy udziale Przewodniczącego Państwowej Komisji Wyborczej i Prokuratora Generalnego,
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych w dniu 31 lipca 2020 r.,
pozostawia protest bez dalszego biegu.
UZASADNIENIE
Pismem z 15 lipca 2020 r. R. S. (dalej: Wnoszący protest) wniósł do Sądu Najwyższego protest przeciwko wyborowi Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Zarzucił w nim naruszenie w czasie kampanii wyborczej przepisów art. 2, art. 7, art. 127 ust. 1, art. 128 ust. 2 i art. 228 ust. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, art. 90 § 1, art. 126 i art. 327 § 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (t.j. Dz. U. 2019 r., poz. 684, dalej jako: k.wyb.) oraz art. 250 i art. 250a § 2 k.k. Zdaniem Wnoszącego protest, powyższe uchybienia miały zdecydowany wpływ na wynik wyborów. W uzasadnieniu protestu wskazano, że zasygnalizowane naruszenia dotyczyły: niewłaściwego terminu przeprowadzenia wyborów (tj. w dniach 28 czerwca 2020 r. i 12 lipca 2020 r.); nieodbycia się wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 10 maja 2020 r.; naruszenia zasad prawidłowej legislacji i przeprowadzenia wyborów w oparciu o przepisy ustawy z dnia 2 czerwca 2020 r. o szczególnych zasadach organizacji wyborów powszechnych na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych w 2020 r. z możliwością głosowania korespondencyjnego (Dz.U. poz. 979, dalej jako: u.wyb.2020); pozbawienia części obywateli Polski za granicą możliwości brania udziału w wyborach lub branie przez nich udziału wyłącznie w trybie korespondencyjnym; formę głosowania korespondencyjnego oraz termin dostarczenia do wyborców pakietów wyborczych, uniemożliwiające wielu osobom udział w wyborach; różny czas trwania kampanii wyborczej kandydatów na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej; nierówny sposób traktowania kandydatów na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej przez media publiczne; naruszenie przez komitet wyborczy A. D. zasad związanych z finansowaniem kampanii wyborczej i nieprotestowanie przeciwko prowadzonej na jego rzecz akcji agitacyjnej przez urzędników państwowych (na wyłączny koszt Skarbu Państwa); udzielanie przez Prezesa Rady Ministrów i innych członków Rady Ministrów „czeków” na określone kwoty przedstawicielom samorządów, połączone z agitacją na rzecz A. D.; nielegalne finansowanie kampanii prezydenckiej A. D. poprzez naruszenie limitów i zasad określonych w art. 327 § 1 k.wyb.; wykorzystanie alertu RCB dla zachęcenia do głosowania grup społecznych, wśród których A. D. miał najwięcej zwolenników. Wnoszący protest podniósł również, że ze strony członków rządu doszło do popełnienia przestępstw naruszenia swobody głosowania (art. 250 k.k.) i nakłaniania do głosowania (art. 250a § 2 k.k.). Rozważał on również możliwość dopuszczenia się przez nich przestępstwa nadużycia funkcji (art. 231 § 1 k.k.).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty