Postanowienie SN z dnia 28 lipca 2020 r., sygn. I NSW 1030/20
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Mirosław Sadowski (przewodniczący, sprawozdawca)
SSN Paweł Księżak
SSN Oktawian Nawrot
w sprawie z protestu wyborczego T.B-S. przeciwko wyborowi Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
przy udziale
1) Przewodniczącego Państwowej Komisji Wyborczej i
2) Prokuratora Generalnego
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych w dniu 28 lipca 2020 r.,
postanawia:
pozostawić protest wyborczy bez dalszego biegu.
UZASADNIENIE
T. B., na podstawie art. 321 § 1 w związku zart. 82 § 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2019 r., poz. 684 ze zm.; dalej: k.wyb.) oraz w związku z art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 2czerwca 2020 r. o szczególnych zasadach organizacji wyborów powszechnych na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych w 2020 r. z możliwością głosowania korespondencyjnego (Dz. U. poz. 979; dalej: u.wyb.2020), wniosła protest przeciwko wyborowi A. D. na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej, wnosząc o stwierdzenie nieważności wyborów.
Wnosząca protest podniosła, że wybory na urząd Prezydenta RP przeprowadzone na terenie Irlandii zostały ograniczone do głosowania korespondencyjnego, bez możliwości osobistego odbioru i oddania pakietu wyborczego, zostały przeprowadzone przy rażącym braku możliwości organizacyjnych i technicznych, zarówno po stronie konsulatu RP, jak i poczty irlandzkiej - A. Głosowanie zostało zorganizowane przez Polski Konsulat wyłącznie w formie korespondencyjnej, bez możliwości osobistego odbioru i dostarczenia pakietu wyborczego zostało przeprowadzone z naruszeniem prawa i powinno być uznane za nieważne. Wnosząca protest zrzuciła:
- naruszenie art. 2 ust. 3 u.wyb.2020, gdyż Polski konsulat nie był ani organizacyjnie ani technicznie przygotowany do takiej formy głosowania, podobnie jak A.. Liczba komisji wyborczych została drastycznie ograniczona, w porównaniu z poprzednimi wyborami i w zestawieniu z ilością obywateli polskich przebywających na terenie Irlandii i świadczy o wadliwej organizacji tych wyborów. Przez czas oczekiwania na pakiet wyborczy wnosząca protest nie mogła sprawdzić, jaki jest status jej przesyłki. W przypadku rejestracji na druga turę wyborów, wyborcy mieli zaledwie 24 h na rejestrację, z czego system rejestrujący nie działał przez dwie (2) godziny. W Irlandii do drugiej tury głosowania zgłosiło się dodatkowo 10 tys. nowych wyborców, więc przy takim zainteresowaniu, brak technicznej możliwości rejestracji pozbawił potencjalnie sporą grupę wyborców prawa do głosowania. System przestał działać wieczorem, kiedy osoby pracujące mają szansę się zarejestrować. Problemy techniczne konsulatu nie powinny być problemem obywatela, nie powinny mieć miejsca przy dobrze przygotowanym głosowaniu i jego obsłudze technicznej, konsulat powinien sobie zdawać sprawę z dużej ilości potencjalnych wyborców, zmuszonych do tej formy głosowania, iżbędą oni polegać na systemach konsulatu, ponieważ zostali pozbawieni prawa by samodzielnie odebrać pakiet wyborczy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty