Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606716)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    27.07.2020

    Postanowienie SN z dnia 27 lipca 2020 r., sygn. I NSW 1971/20

    Sąd Najwyższy w składzie:

    SSN Ewa Stefańska (przewodniczący)
    ‎SSN Paweł Czubik
    ‎SSN Marek Siwek (sprawozdawca)

    w sprawie z protestu wyborczego K.G.
    ‎przeciwko wyborowi Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej

    przy udziale Przewodniczącego Państwowej Komisji Wyborczej i Prokuratora Generalnego
    ‎po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych w dniu 27 lipca 2020 r.

    postanawia:

    pozostawić protest bez dalszego biegu.

    UZASADNIENIE

    K.G., zamieszkała w B., 16 lipca 2020 r. złożyła osobiście w  Wydziale Konsularnym Ambasady RP w B., protest wyborczy przeciwko wyborowi Prezydenta Rzeczypospolitej.

    Wnosząca protest, jako podstawę swoich działań powołała art. 321 § 1 w zw. z art. 82 § 1 k.wyb. w zw. z art. 15 ust. 2 ustawy z 2 czerwca 2020 r. o  szczególnych zasadach organizacji wyborów powszechnych na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych w 2020 r. z możliwością głosowania korespondencyjnego (Dz. U. z 2020, poz. 979, dalej: u.wyb.2020).

    K.G. zarzuciła naruszenie w czasie wyborów przepisów Konstytucji RP, Kodeksu wyborczego oraz przepisów karnych. Wskazała na: naruszenie art. 128 ust. 2 Konstytucji RP poprzez przeprowadzenie wyborów w  terminie innym niż tam określony; naruszenie art. 2 Konstytucji poprzez dokonanie licznych zmian w przepisach wyborczych, w tym w Kodeksie wyborczym, w terminie późniejszym niż na sześć miesięcy przed ogłoszeniem wyborów; przekroczenie przez Ministra Spraw Zagranicznych zakresu delegacji ustawowej przy wydaniu rozporządzenia z 8 czerwca 2020 r. w sprawne utworzenia obwodów głosowania w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 2020 r. dla obywateli polskich przebywających granicą, co stanowi nadużycie wyczerpujące znamiona czynu zabronionego opisanego w art. 231 § 1 oraz art. 248 ust. 4 Kodeksu karnego, a jednocześnie stanowi ograniczenie czynnego prawa wyborczego, określonego w art. 62 Konstytucji, mojego oraz innych obywateli, którzy znaleźli się w podobnej sytuacji; naruszenie przez Konsula RP w B. zasady o tajności i powszechności wyborów, poprzez wykorzystanie niemaskowanych kopert oraz naruszenie przepisu art. 6 ust. 2 u.wyb.2020 poprzez nieterminowe przesłanie pakietu wyborczego, a tym samym ograniczenie jej czynnego prawa wyborczego określonego w art 62 Konstytucji RP; działania wyczerpującego znamiona czynu zabronionego opisanego w art. 248 ust. 1 lub ust. 2 Kodeksu karnego polegające na doprowadzeniu przez urzędników podległych Ministrowi Spraw Zagranicznych do awarii systemu teleinformatycznego, za pośrednictwem którego możliwe było dopisanie się do listy głosujących za granicą, co uniemożliwiło licznej grupie wyborców dopisanie się do  listy; dokonanie przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji czynu zabronionego opisanego w art 250a § 2 k.k. poprzez oferowanie korzyści majątkowej w postaci sfinansowania wozów strażackich w zamian za masowy udział w głosowaniu określonym grupom wyborców, o których na podstawie analiz statystycznych było wiadomo, że - o ile zagłosują - to znaczna większość z nich zagłosuje na kandydata popieranego przez partię rządzącą; dokonanie przez Prezesa Rady Ministrów czynu zabronionego opisanego w art. 250a § 2 k.k. poprzez, oferowanie korzyści majątkowej w postaci „czeków” określonym grupom wyborców, o których na podstawie analiz statystycznych było wiadomo, że - o ile zagłosują - to znaczna większość z nich zagłosuje na kandydata popieranego przez partię rządzącą, w celu skłonienia ich do udziału w wyborach i głosowania na określonego kandydata.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.