Postanowienie SN z dnia 26 czerwca 2019 r., sygn. I UK 248/18
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Katarzyna Gonera
w sprawie z odwołania E.D. przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych Oddziałowi w R. o prawo do emerytury, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w dniu 26 czerwca 2019 r., skargi kasacyjnej ubezpieczonego od wyroku Sądu Apelacyjnego w [...] z dnia 28 lutego 2018 r., sygn. akt III AUa [...],
odmawia przyjęcia skargi kasacyjnej do rozpoznania.
Uzasadnienie
Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w R., decyzją z 10 czerwca 2016 r., odmówił ubezpieczonemu E.D. prawa do emerytury w niższym wieku emerytalnym na podstawie art. 184 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (jednolity tekst: Dz.U. z 2016 r., poz. 887 ze zm.) w związku z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze (Dz.U. Nr 8, poz. 43), ponieważ do dnia 1 stycznia 1999 r. ubezpieczony nie udokumentował 15 lat pracy wykonywanej stale i w pełnym wymiarze czasu pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnymi charakterze. Organ rentowy stwierdził, że nie znalazł podstaw do zaliczenia ubezpieczonemu okresu zatrudnienia od 1 lipca 1983 r. do 31 grudnia 1998 r. jako pracy wykonywanej w szczególnym charakterze na stanowisku "mistrza praktycznej nauki zawodu", gdyż zatrudnienie na tym stanowisku nie jest pracą nauczycielską w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. -Karta Nauczyciela (jednolity tekst: Dz.U. z 2016 r., poz. 1379). Dodał ponadto, że brak jest również podstaw prawnych do łączenia okresów pracy w szczególnych warunkach z okresami pracy w szczególnym charakterze.
Ubezpieczony w odwołaniu od decyzji organu rentowego domagał się jej zmiany przez przyznanie mu prawa do wnioskowanego świadczenia, podnosząc, że w okresie kwestionowanym przez organ rentowy był zatrudniony jako mistrz praktycznej nauki zawodu uczniów uczących się zawodu spawacza. Prace te wykonywał w pełnym wymiarze czasu pracy i na terenie warsztatów szkolnych, gdzie panowały takie same warunki jak na halach produkcyjnych u jego pracodawcy. Swoje obowiązki wykonywał w identyczny sposób jak mistrz spawaczy na hali produkcyjnej, będąc narażony na działalnie tych samych szkodliwych czynników co spawacze, z tym że uczniowie po ukończeniu nauki zawodu odchodzili do pracy na halach produkcyjnych, a on kontynuował swoją pracę w warsztatach szkolnych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty