Wyrok SN z dnia 25 maja 2018 r., sygn. I CSK 455/17
Czynności obejmujące udzielenie rabatu lub upustu oraz przyznanie premii pieniężnej lub nagrody nie są powiązane z żadnym wymiernym świadczeniem dostawcy (sprzedawcy), ale z osiągnięciem oznaczonego poziomu obrotów lub określonej ich wielkości albo wartości sprzedaży w oznaczonym przedziale czasowym, ale wpływają na cenę sprzedawanego towaru, w tym także na marżę dostawcy (sprzedawcy). Co do zasady racje ekonomiczne dla obu stron, które po stronie sprzedawcy przy zwiększonym obrocie wyrażają się zmniejszeniem kosztów związanych np. z promocją, składowaniem, transportem towarów, nie dają podstaw do traktowania tych opłat jako niedozwolonych, stosownie do art. 15 ust. 1 pkt 4 u.z.n.k.
Teza od Redakcji
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Karol Weitz (przewodniczący)
SSN Krzysztof Strzelczyk (sprawozdawca)
SSN Maria Szulc
w sprawie z powództwa P. S. przeciwko ,,C." spółce z o.o. w W. o zapłatę, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Cywilnej w dniu 25 maja 2018 r., skargi kasacyjnej strony pozwanej od wyroku Sądu Apelacyjnego w (...) z dnia 28 października 2016 r., sygn. akt I ACa (...),
uchyla zaskarżony wyrok oddalający apelację pozwanej w pozostałej części (punkt 2.) oraz rozstrzygający o kosztach postępowania apelacyjnego (punkt 3.) i w tym zakresie przekazuje sprawę Sądowi Apelacyjnemu w (...) do ponownego rozpoznania, pozostawiając temu Sądowi rozstrzygnięcie o kosztach postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 9 marca 2015 roku Sąd Okręgowy w W. zasądził od pozwanego ,,C." Sp. z o.o. w W. na rzecz powoda P. S. kwotę 1 353 299,01 zł wraz z odsetkami w wysokości ustawowej liczonymi od dnia 25 października 2011 r. do dnia zapłaty tytułem zwrotu nienależnie pobranych opłat w postaci wynagrodzenia za usługi marketingowe, budżetu trade marketing, usług reklamowych, usług E. oraz kwotę 80.064,17 zł tytułem zwrotu kosztów procesu.
Według ustaleń tego Sądu, powód prowadzący działalność gospodarczą pod firmą P. S. P. nawiązał z pozwanym ,,C." sp. z o.o. z siedzibą w W., prowadzącym sieć hipermarketów i supermarketów współpracę w zakresie zakupu i dostawy towarów. Strony łączyły umowy określające warunki handlowe z 2008 roku, obowiązujące od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2008 roku wraz z aneksem; warunki handlowe z 2009 roku obowiązujące od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2009 roku; warunki logistyczne z 2009 roku oraz warunki handlowe z 2010 roku obowiązujące od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2010 roku wraz z aneksem.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty