Wyrok SN z dnia 2 czerwca 2017 r., sygn. III SK 42/16
W zakresie, w jakim dochodzi do wymierzenia przedsiębiorcy kary pieniężnej, zasady sądowej weryfikacji prawidłowości orzeczenia organu regulacji powinny odpowiadać wymogom analogicznym do tych, jakie obowiązują sąd orzekający w sprawie karnej. Powoduje to, że sprawa z odwołania od decyzji Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki nakładającej karę pieniężną na przedsiębiorcę energetycznego powinna zostać rozpoznana z uwzględnieniem standardów ochrony praw oskarżonego obowiązujących w postępowaniu karnym.
Teza od Redakcji
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Dawid Miąsik (przewodniczący)
SSN Bohdan Bieniek
SSA Ewa Stefańska (sprawozdawca)
w sprawie z powództwa J. L. przeciwko Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki o wymierzenie kary pieniężnej, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych w dniu 2 czerwca 2017 r., skargi kasacyjnej strony pozwanej od wyroku Sądu Apelacyjnego w [...] z dnia 7 kwietnia 2016 r., sygn. akt VI ACa ... /15,
1) oddala skargę kasacyjną;
2) zasądza od Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki na rzecz J. L. kwotę 720 zł (siedemset dwadzieścia złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
Decyzją nr DRG-451-503(6)/2012/2013/11391/ABł z dnia 31 grudnia 2013 r. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, na podstawie art. 56 ust. 1 pkt 12 i art. 56 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 56 ust. 3 i ust. 6 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (jednolity tekst: Dz.U. z 2012 r., poz. 1059 ze zm., zwanej dalej "ustawą - Prawo energetyczne"), po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego w sprawie wymierzenia kary pieniężnej J.L., orzekł że: (1) przedsiębiorca naruszył warunek 2.2.1. koncesji na obrót paliwami ciekłymi, udzielonej decyzją Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki z dnia 30 września 2004 r., w ten sposób, iż czynił przedmiotem obrotu na stacji paliw zlokalizowanej w T. 40A olej napędowy nie spełniający wymagań jakościowych określonych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 9 grudnia 2008 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (jednolity tekst: Dz.U. z 2013 r., poz. 1058, zwanym dalej "rozporządzeniem w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych"), ze względu na zawyżoną zawartość siarki, (2) za powyższe działania wymierzył przedsiębiorcy karę pieniężną w wysokości 30.000 zł, co stanowi ok. 1,41% jego przychodów z działalności objętej koncesją na obrót paliwami ciekłymi osiągniętych w 2012 r.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty