17.01.2017 Ubezpieczenia

Wyrok SN z dnia 17 stycznia 2017 r., sygn. II UK 572/15

Dodatkowe czynności spedycyjne lub załadunkowe, które nie umniejszają pełnego wymiaru czasu pracy kierowcy samochodu ciężarowego powyżej 3,5 tony, nie wykluczają zatrudnienia w szczególnych warunkach z wykazu A, dział VIII, poz. 2 do rozporządzenia z 7 lutego 1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze.

Teza od Redakcji

Sąd Najwyższy w składzie:

SSN Zbigniew Myszka (przewodniczący)

SSN Bogusław Cudowski

SSN Zbigniew Korzeniowski (sprawozdawca)

w sprawie z wniosku J.M. przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych Oddział w [...] o prawo do emerytury, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych w dniu 17 stycznia 2017 r., skargi kasacyjnej wnioskodawcy od wyroku Sądu Apelacyjnego w [...] z dnia 9 kwietnia 2015 r., sygn. akt III AUa .../14,

uchyla zaskarżony wyrok i sprawę przekazuje Sądowi Apelacyjnemu w [...] do ponownego rozpoznania oraz orzeczenia o kosztach postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Sąd Apelacyjny w [...] wyrokiem z 9 kwietnia 2015 r. zmienił wyrok Sądu Okręgowego w [...] z 21 sierpnia 2014 r. i oddalił odwołanie wnioskodawcy J.M. od decyzji pozwanego z 3 grudnia 2013 r., odmawiającej mu prawa do wcześniejszej

emerytury wobec niewykazania 15 lat pracy w szczególnych warunkach. Pozwany uznał wnioskodawcy 12 lat, 1 miesiąc i 10 dni takiej pracy. Spór koncentrował się na zatrudnieniu wnioskodawcy w charakterze kierowcy samochodu ciężarowego w Spółdzielni Pracy Przemysłu Skórzanego "[...]" w [...]. Sąd Okręgowy ustalił, że od 1 lipca 1988 r. do 31 sierpnia 1991 r. wnioskodawca wykonywał pracę w szczególnych warunkach jako kierowca samochodu ciężarowego powyżej 3,5 tony. Wnioskodawca przedłożył świadectwo wykonywania pracy w szczególnych warunkach z 30 września 1999 r. wystawione przez Spółdzielnię, w którym wskazano, iż w okresie zatrudnienia pracował jako kierowca samochodu ciężarowego powyżej 3,5 tony od 1 lipca 1988 r. do 8 września 1991 r. Wnioskodawca pracował jako kierowca samochodu ciężarowego Star. W Spółdzielni były 3 samochody ciężarowe. Wnioskodawca jeździł w dłuższe trasy, m.in. po kleje, skóry. Sąd Okręgowy nie ustalił pracy w szczególnych warunkach po 8 września 1991 r., kiedy wnioskodawca był kierowcą Żuka. Okres od 1 lipca 1988 r. do 31 sierpnia 1991 r. z okresem uznanym przez pozwanego składał się na 15 lat pracy w szczególnych warunkach wymaganych do wcześniejszej emerytury. Jednocześnie Sąd Okręgowy stwierdził, że wykonywane przez wnioskodawcę dodatkowe czynności w ramach umów zlecenia, tj. prace wyładunkowe materiałów i wyrobów oraz prace spedycyjne nie stanowią przeszkody do zaliczenia wnioskodawcy zatrudnienia jako pracy w warunkach szczególnych, albowiem kierowca samochodu ciężarowego, którym przewożone są materiały czy wyroby gotowe nie kieruje samochodem stale ("non stop"). Przerwy w kierowaniu samochodem występują m.in. podczas rozładunku i czynności spedycyjnych. Tak więc czy pracownik w czasie rozładunku nic nie robi - biernie czeka na dokonanie rozładunku, czy też pomaga przy rozładunku, albo oczekuje na wykonanie czynności spedycyjnych, to i tak jego praca jest zaliczana do pracy wykonywanej w szczególnych warunkach. Na tej podstawie Sąd Okręgowy zmienił decyzję pozwanego i przyznał wnioskodawcy prawo do emerytury od spełnienia wszystkich przesłanek, tj. od 1 listopada 2013 r. - ukończenia 60 lat.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty