24.02.2017

Wyrok SN z dnia 24 lutego 2017 r., sygn. IV CSK 212/16

Przepis art. 90 ust. 3 u.s.o. daje podstawę do określenia wysokości dotacji oświatowych zarówno w przypadku, gdy właściwa jednostka samorządu terytorialnego prowadzi szkołę publiczną danego typu i rodzaju, jak i w przypadku, gdy na jej terenie brak jest takiej szkoły.

Teza od Redakcji

Sąd Najwyższy w składzie:

SSN Marta Romańska (przewodniczący, sprawozdawca)

SSN Józef Frąckowiak

SSA Agata Zając

w sprawie z powództwa E. T., P. T. i K. T. przeciwko Powiatowi [...] o zapłatę, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Cywilnej w dniu 24 lutego 2017 r., skargi kasacyjnej powodów od wyroku Sądu Apelacyjnego w [...] z dnia 11 grudnia 2015 r.,

1) oddala skargę kasacyjną;

2) zasądza od powodów [...] na rzecz Powiatu [...] kwoty po 1.200 (tysiąc dwieście) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Powód M. T. - w miejsce którego w toku postępowania jako następcy wstąpili E. T., P. T. i K. T. - wniósł o zasądzenie od Powiatu [...] kwoty 127.072,21 zł z ustawowymi odsetkami od kwot i dat szczegółowo określonych w pozwie, jako równowartości dotacji, którą pozwany powinien mu wypłacić na podstawie art. 90 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, dalej: "u.s.o."), w związku z tym, że powód w latach 2012 - 2013 prowadził Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w [...].

Pozwany Powiat [... ] wniósł o oddalenie powództwa, zarzucając, że powód nieprawidłowo wyliczył wysokość żądanych dotacji w oparciu o subwencję oświatową, nie zaś w oparciu o faktyczne wydatki przewidziane w budżecie powiatu na szkoły tego samego typu i rodzaju.

Wyrokiem z 29 października 2014 r. Sąd Okręgowy w [...] oddalił powództwo i stosownie orzekł o kosztach.

Za bezsporne Sąd Okręgowy uznał, że powód prowadził liceum dla dorosłych o charakterze zaocznym, a pozwany wypłacał mu dotacje, obliczone na podstawie danych o rodzaju i typie szkoły, które przyjął dla potrzeb ustalenia wskaźnika wydatków na jednego ucznia w budżecie powiatu. Pozwany bazował na danych dotyczących liceum uzupełniającego dla dorosłych o charakterze zaocznym, funkcjonującego w ramach Centrum Kształcenia Ustawicznego. Niesporne były także kwoty przekazane według budżetu pozwanego na działanie Centrum Kształcenia Ustawicznego, jako zespołu szkół publicznych, globalna liczba godzin dydaktycznych w Centrum, liczby godzin w liceum oraz liczby uczniów zarówno w II Liceum Uzupełniającym prowadzonym przez Centrum, jak i w liceum prowadzonym przez powoda.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty