Wyrok SN z dnia 21 maja 2015 r., sygn. IV CSK 549/14
Szerokie rozumienie sprawy cywilnej i dopuszczalności drogi sądowej prowadzi do konstatacji, że w zasadzie każde roszczenie procesowe, sformułowane jako żądanie zasądzenia, ustalenia lub ukształtowania stosunku prawnego, niezależnie od merytorycznej zasadności, może być objęte drogą sądową, pod warunkiem, że dotyczy równorzędnych podmiotów.
Teza od Redakcji
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Mirosława Wysocka (przewodniczący)
SSN Krzysztof Strzelczyk (sprawozdawca)
SSN Kazimierz Zawada
w sprawie z powództwa Gminy Miasta R. przeciwko Województwu [...] o zapłatę, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Cywilnej w dniu 21 maja 2015 r., skargi kasacyjnej strony pozwanej od wyroku Sądu Apelacyjnego w [...] z dnia 12 lutego 2014 r.,
oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Sąd Apelacyjny wyrokiem z dnia 12 lutego 2014 r. oddalił apelację pozwanego Województwa od wyroku Sądu Okręgowego w T. z dnia 24 września 2013 r. zasądzającego - na podstawie art. 471 k.c. - na rzecz powoda Gminy Miasta R. zgodnie z żądaniem pozwu kwotę 784.743, 14 zł wraz z ustawowymi odsetkami od dnia wniesienia pozwu do dnia zapłaty.
Sąd Apelacyjny tym samym wyrokiem oddalił wniosek pozwanego Województwa o odrzuceniu pozwu wniesionego w dniu 10 lipca 2012 r.
Podstawą wyroku Sądu Okręgowego były następujące ustalenia. W dniu 18 marca 2009 r. strony zawarły umowę o dofinansowanie w formie zaliczki i refundacji projektu "Budowa hali sportowej i basenu przy zespole Szkół [...] w R." współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju. W okresie od 21 maja 2010 r. do 29 czerwca 2010 r. kontrolę tego projektu prowadził Urząd Kontroli Skarbowej w B. W następstwie kontroli po dokonaniu analizy dokumentacji przetargowej stwierdzono nieprawidłowości i uchybienia, mianowicie zamawiający w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia postawił warunek, aby każdy z wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia przedłożył polisę ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności na kwotę 2.000.000,00 zł. W związku z tym wydatki niekwalifikowane w ramach wniosku o płatność objętego kontrolą wyniosły 30.500,00 zł. Pozwany wydał opinię stwierdzającą, iż w wyniku kontroli stwierdzono, że Gmina Miasta R. naruszyła przy realizacji projektu przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych, uzasadnione jest więc nałożenie korekty finansowej (zmniejszenie udzielonego dofinansowania). W piśmie z dnia 29 marca 2011 r. pozwany nałożył na powoda korektę finansową w wysokości 13 % wartości udzielonego zamówienia na roboty publiczne i 5% wartości udzielonego zamówienia na pełnienie nadzoru inwestorskiego. Po ponownej analizie dokumentów (dokonanej na wniosek Gminy) korekta na roboty budowlane została zmniejszona do wartości 5 % udzielonego zamówienia. Wobec zmniejszenia dofinansowania, aby ukończyć będącą w trakcie realizacji inwestycję, Gmina Miasta R. zmuszona była zaciągnąć w rachunku bieżącym kredyt wysokooprocentowany. Zakończenie inwestycji (budowy obiektu sportowo-rekreacyjnego) nastąpiło planowo w 2011 roku.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty