Wyrok SN z dnia 24 września 2014 r., sygn. III UK 196/13
Zarządzeniom resortowym, co dotyczy również zarządzenia nr 7 Ministra Przemysłu Chemicznego i Lekkiego z 7 lipca 1987 r. w sprawie prac wykonywanych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze w zakładach pracy resortu przemysłu chemicznego i lekkiego odmawia się mocy źródła prawa w obecnym porządku konstytucyjnym. Z drugiej strony nie można stwierdzić, że nie mają żadnego znaczenia, gdyż mogą wskazywać, które prace w poszczególnych resortach były zaliczane do prac w szczególnych warunkach oraz w szczególnym charakterze. Tylko takie znaczenie można im przypisać - pod zastrzeżonym już warunkiem braku sprzeczności z rozporządzeniem z 1983 r. - czyli nie jako bezpośredniej i samodzielnej podstawy prawnej, określającej jaka praca uprawnia do wcześniejszej emerytury.
Teza od Redakcji
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Zbigniew Korzeniowski (przewodniczący, sprawozdawca)
SSN Krzysztof Staryk
SSN Jolanta Strusińska-Żukowska
w sprawie z odwołania Z. D. od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o emeryturę., po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych w dniu 24 września 2014 r., skargi kasacyjnej odwołującego się od wyroku Sądu Apelacyjnego w [...] z dnia 24 lipca 2013 r.,
oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Sąd Apelacyjny wyrokiem z 24 lipca 2013 r. oddalił apelację wnioskodawcy Z. D. od wyroku Sądu Okręgowego w T. z 30 października 2012 r., oddalającego jego odwołanie od decyzji pozwanego z 26 kwietnia 2012 r., którą odmówiono wnioskodawcy prawa do wcześniejszej emerytury wobec niewykazania 15 lat pracy w szczególnych warunkach. Pozwany uznał 6 lat, 3 miesiące i 23 dni pracy w szczególnych warunkach w Hucie [...] od 11 maja 1992 r. do 31 grudnia 1998 r. Dalszy spór koncentrował się na kwestii czy wnioskodawca w czasie zatrudnienia w Fabryce [...] od 1 września 1969 r. do 31 października 1991 r. jako tokarz a później ustawiacz maszyn wykonywał pracę w szczególnych warunkach. Odpowiedź była negatywna. Ustalono, że zatrudnienie wnioskodawcy na stanowisku ustawiacza nie było pracą w warunkach szczególnych z wykazu A, dział III, poz. 45, stanowiącego załącznik do rozporządzenia z 7 lutego 1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze (dalej jako rozporządzenie z 1983 r.). Sąd Apelacyjny uzupełnił postępowanie dowodowe o opinię biegłego na okoliczność czy wnioskodawca w czasie zatrudnienia na stanowisku ustawiacza wykonywał pracę w szczególnych warunkach wymienioną w wykazie A, dział III, poz. 45 pkt 11 zarządzenia nr 3 Ministra Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego z 30 marca 1985 r. (dalej jako zarządzenie z 1985 r.). Biegły nie stwierdził, iżby wnioskodawca wykonywał taką pracę, jednocześnie podał, że praca wnioskodawcy była pracą o znacznej szkodliwości dla zdrowia oraz o znacznym stopniu uciążliwości. Wnioskodawca pracował przy urządzeniach obróbki skrawaniem, a więc nie były to agregaty przeróbki plastycznej o jakich mowa w wskazanym zarządzeniu. Brak jest w nim zapisu, który można by przyporządkować wnioskodawcy. Prace przy obsłudze maszyn i urządzeń do obróbki skrawaniem nie zostały ujęte w wykazie A do rozporządzenia z 1983 r. Sąd Apelacyjny opinię biegłego uznał za miarodajną. Stwierdził jednak, że ocena biegłego dotycząca uciążliwego i szkodliwego dla zdrowia charakteru pracy wnioskodawcy nie ma znaczenia dla rozstrzygnięcia, gdyż warunkiem przyznania prawa do emerytury w obniżonym wieku jest wykonywanie pracy na stanowisku wymienionym w rozporządzeniu z 1983 r. Wnioskodawca nie wykonywał pracy na stanowisku wymienionym w wykazie stanowiącym załącznik do rozporządzenia z 1983 r. Wykonywanie prac na innych stanowiskach nie daje takiego uprawnienia.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty