Wyrok SN z dnia 10 lipca 2014 r., sygn. I CSK 539/13
Zaczerpnięcie samego tylko wątku cudzego utworu w wyniku podniety twórczej przesądza o utworze inspirowanym, bo przeróbka (a nie przetworzenie) utworu oryginalnego, skutkująca powstaniem dzieła zależnego, to rozpoznawalność ale obejmująca myśl przewodnią, tok akcji, postacie i ich dalsze losy.
Teza od Redakcji
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Zbigniew Kwaśniewski (przewodniczący, sprawozdawca)
SSN Jan Górowski
SSN Grzegorz Misiurek
w sprawie z powództwa J. G. i B. T. przeciwko P. Spółce z o.o. w W. z udziałem interwenienta ubocznego po stronie pozwanej Y. Spółki z o.o. w W. o zapłatę i zobowiązanie, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Cywilnej w dniu 10 lipca 2014 r., skargi kasacyjnej powodów od wyroku Sądu Apelacyjnego w [...] z dnia 16 kwietnia 2013 r.,
oddala skargę kasacyjną i zasądza solidarnie od powodów na rzecz pozwanej Spółki oraz na rzecz interwenienta ubocznego po stronie pozwanej kwoty po 1980 zł (jeden tysiąc dziewięćset osiemdziesiąt złotych) tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Sąd pierwszej instancji oddalił powództwo o zapłatę i zobowiązanie, uzasadnione przez powodów naruszeniem przez pozwanego ich autorskich praw majątkowych do utworu w postaci scenariusza do serialu telewizyjnego pt. "[...]". Uznał, że filmy reklamowe pozwanego nie stanowiły utworów zależnych, a jedynie inspirowane postacią "[...]", w których to reklamach nie doszło do przejęcia kreacji całości postaci, a zapożyczono jedynie ogólny pomysł, stwarzając zupełnie nową postać, z kilkoma jedynie stycznymi elementami z postacią bohaterki serialu. W ocenie tego Sądu, skojarzenia reklam z serialem mieszczą się w ramach inspiracji dozwolonej przez prawo autorskie.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty