Wyrok SN z dnia 25 stycznia 2012 r., sygn. V CSK 42/11
Sąd Najwyższy w składzie :
SSN Lech Walentynowicz (przewodniczący)
SSN Barbara Myszka
SSN Dariusz Zawistowski (sprawozdawca)
Sąd Najwyższy w sprawie z powództwa Przedsiębiorstwa Spółki Akcyjnej w W. przeciwko "E." Spółce Akcyjnej w L. (dawniej: Ł. Spółce Akcyjnej w L.) o zapłatę, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Cywilnej w dniu 25 stycznia 2012 r., skargi kasacyjnej strony pozwanej od wyroku Sądu Apelacyjnego w W. z dnia 9 września 2010 r.,
uchylił zaskarżony wyrok i przekazał sprawę Sądowi Apelacyjnemu w W. do ponownego rozpoznania i rozstrzygnięcia o kosztach postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Sąd Okręgowy w J. wyrokiem z dnia 12 marca 2009 r. oddalił powództwo Przedsiębiorstwa S.A. w W. o zapłatę 343388,29 zł, wniesione przeciwko Ł. S.A. w L., uznając, że strona powodowa nie udowodniła wadliwości tłucznia bazaltowego dostarczonego przez stronę pozwana. Wyrok ten uchylił Sąd Apelacyjny w W. i przekazał sprawę Sądowi Okręgowemu do ponownego rozpoznania. Ocenił on odmiennie zebrany w sprawie materiał dowodowy i uznał, że potwierdzał on wadliwość tłucznia i konieczność jego wymiany. Zachodziła natomiast konieczność zbadania wysokości szkody. Po ponownym rozpoznaniu sprawy Sąd Okręgowy w L. wyrokiem z dnia 26 maja 2010 r. uwzględnił powództwo w całości. Sąd ten ustalił, że strony w dniu 12 kwietnia 2005 r. zawarły umowę dostawy, której przedmiotem było 20000 ton tłucznia. Strona pozwana jako dostawca udzieliła gwarancji na okres 36 miesięcy od daty dostarczenia materiału. W okresie od 18 sierpnia 2005 r. do 20 września 2005 r. strona pozwana dostarczyła blisko 3000 ton tłucznia i przedstawiła dokumenty potwierdzające spełnienie przez tłuczeń wymagań przewidzianych dla klasy I, gatunku I. Dostarczony przez stronę pozwaną tłuczeń bazaltowy został wykorzystany do prowadzonych w lipcu i sierpniu 2005 r. prac modernizacyjnych toru nr 1 na szlaku P.-J. oraz do wykonania prac odwodnieniowych, wysypywania międzytorza i regulacji toru nr 2. Po zakończeniu prac modernizacyjnych zostały pobrane próbki tłucznia. Jego badania ujawniły, że odpowiada on jedynie klasie III. W czasie końcowego odbioru prac, w dniu 29 marca 2007 r. jakość tłucznia została wpisana jako usterka. Pismem z dnia 12 października 2007 r. strona powodowa wezwała stronę pozwaną do wymiany wadliwego tłucznia w terminie do 30 maja 2008 r. Podczas wizji przeprowadzonej w dniu 18 marca 2008 r. przedstawiciele strony pozwanej zakwestionowali pochodzenie wbudowanego tłucznia z ich dostaw. W okresie od 13 maja 2008 r. do 19 maja 2008 r. strona powodowa dokonała wymiany 1997 ton tłucznia wbudowanego na odcinku od 14,600 do 15,200 km toru nr 1 szlaku P.-J. Koszt tych robót wyniósł 343388,29 zł. Usunięty tłuczeń został zużyty przez stronę powodową do zasypywania dróg uszkodzonych podczas prowadzenia prac modernizacyjnych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty