Wyrok SN z dnia 7 stycznia 2009 r., sygn. III SK 17/08
Gmina nie jest przedsiębiorcą na rynku właściwym wywozu i składowania odpadów komunalnych, podlegającym kontroli Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w zakresie decyzji administracyjnych burmistrza będących zezwoleniami na wykonywanie usług odbioru odpadów komunalnych oraz w zakresie działalności przedsiębiorstwa, któremu powierzyła prowadzenie gminnego wysypiska odpadów.
Sąd Najwyższy w składzie: SSN Kazimierz Jaśkowski (przewodniczący) SSN Jerzy Kwaśniewski (sprawozdawca) SSN Herbert Szurgacz
Protokolant Ewa Wolna
w sprawie z powództwa Miasta i Gminy O. przeciwko Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o ochronę konkurencji, po rozpoznaniu na rozprawie w Izbie Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych w dniu 7 stycznia 2009 r., skargi kasacyjnej strony pozwanej od wyroku Sądu Apelacyjnego w W. z dnia 26 września 2007 r.,
oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia z 13 lutego 2006 r., Nr RPZ 2/2006 Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał działania Miasta i Gminy O. za praktykę ograniczającą konkurencję, polegającą na nadużywaniu przez Gminę pozycji dominującej na lokalnym rynku organizowania usług wywozu i składowania odpadów komunalnych na terenie Miasta i Gminy O. przez: narzucanie przedsiębiorcom świadczącym usługi odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu Miasta i Gminy O. dowolnych i rażąco krótkich terminów obowiązywania zezwoleń na wykonywanie w/w działalności oraz odmawianie niektórym z tych przedsiębiorców dostępu do gminnego wysypiska odpadów w U., przeciwdziałając tym samym ukształtowaniu się warunków niezbędnych do rozwoju konkurencji na rynku odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu Miasta i Gminy O., co stanowi naruszenie art. 8 ust. 2 pkt 5 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów i nakazał zaniechania jej stosowania; w pkt 2 decyzji nie stwierdził stosowania przez Gminę praktyki ograniczającej konkurencję polegającej na podziale rynków według kryteriów terytorialnych; w pkt 3 decyzji nałożył na Gminę karę pieniężną w wysokości 23. 882 zł.; w pkt 4 obciążył Gminę kwotą 70 zł. tytułem kosztów postępowania antymonopolowego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty