Wyrok SN z dnia 23 października 2008 r., sygn. II PK 74/08
Przepis art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (jednolity tekst: Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.) nie odnosi się do całości działalności socjalnej w rozumieniu art. 2 pkt 1 tej ustawy, a jedynie do ulgowych świadczeń i usług. Regulamin może przewidywać wydatkowanie środków funduszu na inne cele mieszczące się w ramach działalności socjalnej oraz ustalać inne zasady korzystania z tych świadczeń, np. powszechnej dostępności na równych zasadach w zakresie imprez integracyjnych.
Przewodniczący SSN Zbigniew Myszka, Sędziowie SN: Beata Gudowska, Herbert Szurgacz (sprawozdawca).
Sąd Najwyższy, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 23 października 2008 r. sprawy z powództwa Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność” PZ C. Polska SA w W. przeciwko PZ C. SA z siedzibą w W. o przekazanie środków na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, na skutek skargi kasacyjnej strony powodowej od wyroku Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z dnia 8 listopada 2007 r. [...]
1. oddalił skargę kasacyjną,
2. odstąpił od obciążenia strony powodowej kosztami postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Sąd Okręgowy-Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych we Wrocławiu wyrokiem z dnia 13 marca 2007 r. częściowo uwzględnił powództwo Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność” PZ C. Polska SA przeciwko PZ C. Polska SA z siedzibą w W. o przekazanie środków na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych i nakazał pozwanej zwrócić na konto Funduszu kwotę 1.063.433,21 zł, a dalej idące powództwo oddalił.
Sąd pierwszej instancji ustalił, że u pozwanej obowiązuje od 6 czerwca 2002 r. Regulamin Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, w którym postanowiono, że podstawą do prowadzenia działalności socjalnej są preliminarze ustalane co roku po konsultacji z zakładowymi organizacjami związkowymi. Strona pozwana w każdym roku konsultowała ze związkami zawodowymi preliminarze wydatków i w miarę możliwości uwzględniała sugestie strony związkowej co do kwot przeznaczonych na opisane cele. Związki zawodowe nie kwestionowały przeznaczania pieniędzy na tzw. pikniki pracownicze ani nie zgłaszały zastrzeżeń co do uzależnienia prawa do niektórych świadczeń od kryterium stażowego. Strona powodowa podnosiła, że wydatki za lata 2003 do 2005 włącznie zostały poczynione niezgodnie z celami wynikającymi z ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych i określiła sporną kwotę na 2.190.945 zł.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty