Wyrok SN z dnia 10 kwietnia 2008 r., sygn. III SK 27/07
Zachowanie przedsiębiorcy podejmowane po zawarciu umów jedynie wobec niektórych konsumentów będących jego klientami, mogą stanowić praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów w rozumieniu art. 23a ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (jednolity tekst: Dz.U. z 2005 r. Nr 244, poz. 2080 ze zm.).
Przewodniczący SSN Jerzy Kuźniar, Sędziowie SN: Zbigniew Hajn, Andrzej Wróbel (sprawozdawca).
Sąd Najwyższy, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 10 kwietnia 2008 r. sprawy z powództwa Fiat Auto Poland SA w B.B. przeciwko Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o ochronę konkurencji, na skutek skargi kasacyjnej strony pozwanej od wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 14 lutego 2007 r. [...]
1. uchylił zaskarżony wyrok i oddalił apelację,
2. zasądził od powoda na rzecz pozwanego kwotę 720 zł (siedemset dwadzieścia) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 9 sierpnia 2004 r. [...] Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (dalej jako Prezes UOKiK) uznał za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów w rozumieniu art. 23a ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (jednolity tekst: Dz.U. z 2003 r. Nr 86, poz. 80, dalej jako uokik) działanie Fiat Auto Poland SA z siedzibą w B.B. (dalej jako powódka) polegające na tym, że naprawa gwarancyjna pojazdów samochodowych marki Fiat dokonywana jest za pomocą odnowionych (regenerowanych) części zamiennych niezgodnie do warunków gwarancji pojazdów tej marki określonych w książce gwarancyjnej, które przewidują, że gwarancja polega na przywróceniu prawidłowego funkcjonowania samochodu poprzez bezpłatną naprawę lub wymianę części nienadających się do użycia lub niepełnowartościowych na skutek ujawnionej wady produkcyjnej, na nowe wolne od wad części zamienne Fiat i nakazał zaniechania jej stosowania. Prezes UOKiK uznał, że gwarancja jest dokumentem stanowiącym wzorzec umowy w rozumieniu art. 384 § 1 k.p.c., który wiąże drugą stronę, zaś w przypadku wprowadzenia zmian w czasie trwania umowy wiążącą one drugą stronę, jeżeli nie wypowiedziała ona umowy w najbliższym terminie wypowiedzenia. Nowe wzorce umów gwarancyjnych nie zostały dostarczone nabywcom Fiata. W tych okolicznościach określone w nich warunki nie mogły wiązać konsumentów, którzy przed dniem 1 stycznia 2003 r. nabyli samochody marki Fiat, którzy zostali przez producentów zapewnieni, że przez okres 24 miesięcy w każdym przypadku naprawy gwarancyjnej części samochodowe wymieniane będą na nowe.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty