10.04.2008 Obrót gospodarczy

Wyrok SN z dnia 10 kwietnia 2008 r., sygn. III SK 27/07

Zachowanie przedsiębiorcy podejmowane po zawarciu umów jedynie wobec niektórych konsumentów będących jego klientami, mogą stanowić prak­tykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów w rozumieniu art. 23a ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (jedno­lity tekst: Dz.U. z 2005 r. Nr 244, poz. 2080 ze zm.).

 

Przewodniczący SSN Jerzy Kuźniar, Sędziowie SN: Zbigniew Hajn, Andrzej Wróbel (sprawozdawca).

Sąd Najwyższy, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 10 kwietnia 2008 r. sprawy z powództwa Fiat Auto Poland SA w B.B. przeciwko Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o ochronę konkurencji, na skutek skargi kasacyjnej strony pozwanej od wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 14 lutego 2007 r. [...]

1. uchylił  zaskarżony wyrok i oddalił  apelację,

2. zasądził od powoda na rzecz pozwanego kwotę 720 zł (siedemset dwadzie­ścia) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 9 sierpnia 2004 r. [...] Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (dalej jako Prezes UOKiK) uznał za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów w rozumieniu art. 23a ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (jednolity tekst: Dz.U. z 2003 r. Nr 86, poz. 80, dalej jako uokik) działanie Fiat Auto Poland SA z siedzibą w B.B. (dalej jako powód­ka) polegające na tym, że naprawa gwarancyjna pojazdów samochodowych marki Fiat dokonywana jest za pomocą odnowionych (regenerowanych) części zamiennych niezgodnie do warunków gwarancji pojazdów tej marki określonych w książce gwa­rancyjnej, które przewidują, że gwarancja polega na przywróceniu prawidłowego funkcjonowania samochodu poprzez bezpłatną naprawę lub wymianę części niena­dających się do użycia lub niepełnowartościowych na skutek ujawnionej wady pro­dukcyjnej, na nowe wolne od wad części zamienne Fiat i nakazał zaniechania jej stosowania. Prezes UOKiK uznał, że gwarancja jest dokumentem stanowiącym wzo­rzec umowy w rozumieniu art. 384 § 1 k.p.c., który wiąże drugą stronę, zaś w przy­padku wprowadzenia zmian w czasie trwania umowy wiążącą one drugą stronę, je­żeli nie wypowiedziała ona umowy w najbliższym terminie wypowiedzenia. Nowe wzorce umów gwarancyjnych nie zostały dostarczone nabywcom Fiata. W tych oko­licznościach określone w nich warunki nie mogły wiązać konsumentów, którzy przed dniem 1 stycznia 2003 r. nabyli samochody marki Fiat, którzy zostali przez produ­centów zapewnieni, że przez okres 24 miesięcy w każdym przypadku naprawy gwa­rancyjnej części samochodowe wymieniane będą na nowe.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty