Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606708)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88729)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35839)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    05.03.2002 Ubezpieczenia

    Uchwała SN z dnia 5 marca 2002 r. sygn. III UZP 1/02

    Przewodniczący SSN Beata Gudowska

    Sędziowie SN: Krystyna Bednarczyk, Maria Tyszel (sprawozdawca)

    Sąd Najwyższy, z udziałem prokuratora Prokuratury Krajowej Jana Szewczyka, w sprawie z wniosku Feliksa R. przeciwko Wojskowemu Biuru Emerytalnemu w L. o prawo do emerytury, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 marca 2002 r. zagadnienia prawnego przekazanego postanowieniem Sądu Apelacyjnego w Lublinie z dnia 19 grudnia 2001 r. [...]

    „Czy zawodowa służba wojskowa odbywana przez repatrianta w armii byłego ZSRR i Kazachstanu w okresie 22 listopada 1968 - 18 sierpnia 1997 r. jest służbą w armii sojuszniczej w rozumieniu art. 13 ust. 1 pkt 1 b ustawy z 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych i ich rodzin (Dz.U. Nr 10 z 1994 r. poz. 36zezm.)?”

    podjął uchwałę:

    Zawodowa służba wojskowa odbywana przez repatrianta w armiach byłego Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich i Kazachstanu w okresie od dnia 22 listopada 1968 r., do dnia 18 sierpnia 1997 r. nie jest służbą w armii sojuszniczej w rozumieniu art. 13 ust. 1 pkt 1b ustawy z 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych i ich rodzin (Dz.U. z 1994 r. Nr 10, poz. 36zezm.).

    Uzasadnienie

    Sąd Okręgowy-Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Lublinie wyrokiem z dnia 6 października 2000 r. [...] zmienił decyzję Wojskowego Biura Emerytalnego w L. z dnia 26 października 1998 r. i „ustalił Feliksowi R. od 6 października 2000 r. prawo do emerytury wojskowej w wysokości najniższej emerytury”. Stan faktyczny sprawy był bezsporny; wnioskodawca Feliks R., który jest repatriantem, w okresie od 22 listopada 1968 r. do 8 lipca 1997 r. pełnił zawodową służbę wojskową w siłach zbrojnych byłego Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich, a po jego rozpadzie - Republiki Kazachstanu. Sąd ten uznał, że „wystarczającą przesłanką do ustalenia prawa do świadczenia był fakt pełnienia przez wnioskodawcę służby w armii sojuszniczej. Zgodnie bowiem z decyzją prawodawcy wyrażoną w ustawie z 10 grudnia 1993 r. istnieje możliwość zaliczania okresów takiej służby nawet bez odbywania służby w Wojsku Polskim. Stosując wykładnię historyczno-porównawczą należy - zdaniem Sądu pierwszej instancji - wyprowadzić wniosek iż polski prawodawca w 1993 r. świadomie rozszerzył uprawnienie żołnierzy służących w armiach sojuszniczych. Zlikwidowano bowiem ich zróżnicowanie, mając na uwadze wszystkie sojusze wojskowe zawierane w przeszłości i obecnie wprowadzono tylko jedną cezurę czasową tj. od 1 września 1939 r, bez wskazania daty końcowej oraz wprowadzono równorzędność okresów służby w armiach sojuszniczych w odniesieniu do służby w Wojsku Polskim a nie tylko ich zaliczalności. Sąd stanął na stanowisku, że regulacja art. 12 i 13 ustawy z 10 grudnia 1993 r. znajduje odpowiednie zastosowanie do obywateli polskich mieszkających na terenach byłego ZSRR, którzy wobec rzeczywistych powodów nie mogli być zawodowymi żołnierzami Wojska Polskiego ale służbę taką w całości odbywali jako żołnierze zawodowi armii sojuszniczych. Repatriacja świadczy o zachowaniu obywatelstwa polskiego, a więc przy ustalaniu prawa repatriantów do świadczeń emerytalnych należy odpowiednio uwzględniać okresy, gdy osoby te nie były formalnie obywatelami polskimi. Odmienne stanowisko prowadziłoby do naruszenia art. 32 Konstytucji RP wyrażającego zasadę równości wszystkich obywateli wobec prawa”.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Jak przygotować się do zmian 2026 w prawie pracy i ZUS
    • Zmiany prawa – weszły w życie od 10 października do 4 grudnia 2025 r.
    • Terminarz kadrowo-płacowy na 2026 r.
    • Czy można dokonać potrącenia z zasiłku macierzyńskiego w wysokości świadczenia rodzicielskiego
    • Banki uzyskają dostęp do danych płatnika składek w ZUS
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.