26.09.2002 Obrót gospodarczy

Wyrok SN z dnia 26 września 2002 r. sygn. III CKN 213/01

Obejście ustawowego zakazu reklamy określonych towarów przez ukrycie jej pod formą reklamy dozwolonej jest sprzeczne z dobrymi obyczajami w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 1 i art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. Nr 47, poz. 211 ze zm.).

Sędzia SN Henryk Pietrzkowski (przewodniczący)

Sędzia SN Mirosław Baczyk

Sędzia SN Mirosława Wysocka (sprawozdawca)

Sąd Najwyższy w sprawie z powództwa Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w W. przeciwko O. Zakładom Piwowarskim S.A. w B. o zaniechanie stosowania czynów nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy, po rozpoznaniu w Izbie Cywilnej w dniu 26 września 2002 r., na rozprawie kasacji strony pozwanej od wyroku Sądu Apelacyjnego w Krakowie z dnia 26 października 2000 r.

oddalił kasację i zasądził od pozwanego na rzecz powoda kwotę 600 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Sąd Apelacyjny w Krakowie wyrokiem z dnia 26 października 2001 r., wydanym w sprawie z powództwa Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeciwko O. Zakładom Piwowarskim S.A. w B., uwzględniwszy częściowo apelację strony pozwanej, zobowiązał stronę pozwaną do zaniechania działań reklamowych w postaci filmów reklamowych umieszczonych w internecie -piwa bezalkoholowego „Zagłoba”, prowadzonych w telewizji, jeżeli dotyczą one reklam „Siłowanie na ręce”, „Bilard”, „Na rybach” i piwa bezalkoholowego „Mocne” prowadzonych w kinach za pomocą reklamy „Piwo Mocne Pivotur”. Zobowiązał także stronę pozwaną aby zamieściła trzykrotnie w odstępach tygodniowych w „Gazecie Wyborczej” oświadczenia w formie jednostronnego ogłoszenia o następującej treści: >Okocimskie Zakłady Piwowarskie SA w B. zawiadamiają że reklamy w postaci filmów reklamowych piwa bezalkoholowego „Zagłoba”, emitowanych w telewizji pod tytułem „Siłowanie na ręce”, „Bilard”, „Na rybach”, piwa bezalkoholowego „Mocne” wyświetlanych w kinach pod tytułem „Piwo mocne Pivotur”, piwa bezalkoholowego „Browar”, wyświetlanych pod tytułem „Siedem grzechów głównych”, „I liczy się tylko dobry smak” oraz reklamy piwa bezalkoholowego „Browar”, zamieszczone w prasie i na planszach ulicznych pod tytułem „Piekło”, „Niebo”, „Żądza”, „Gniew”, „Chciwość”, „Pycha”, „Nieumiarkowanie”, wbrew dobrym obyczajom, miały na celu także promocję piwa alkoholowego i w przyszłości działania te nie będą prowadzone

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty