14.05.1997 Ubezpieczenia

Wyrok SN z dnia 14 maja 1997 r. sygn. II UKN 110/97

Pojęcie zatrudnienia "na parowych, spalinowych lub elektrycznych pojazdach trakcyjnych", uprawniającego do liczenia każdego pełnego roku stałej pracy o takim charakterze na kolei jako 14 miesięcy zatrudnienia na kolei (art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 28 kwietnia 1983 r. o zaopatrzeniu emerytalnym pracowników kolejowych i ich rodzin, Dz.U. Nr 23, poz. 99 ze zm.) obejmuje jedynie zwykłe pojazdy trakcyjne, tzn. przystosowane do kursowania w pociągach na ogólnych warunkach i przeznaczone do przewozu osób i przesyłek.

Przewodniczący SSN: Andrzej Kijowski (sprawozdawca)

Sędziowie SN: Zbigniew Myszka, Maria Tyszel

Sąd Najwyższy, po rozpoznaniu w dniu 14 maja 1997 r. sprawy z wniosku Piotra F. przeciwko Centralnej Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych w W. o wysokość renty inwalidzkiej, na skutek kasacji wnioskodawcy od wyroku Sądu Apelacyjnego-Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Warszawie z dnia 14 stycznia 1997 r. [...]

oddalił kasację.

Uzasadnienie

Centralna Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych w W. decyzją z dnia 29 kwietnia 1996 r. odmówiła Piotrowi F., urodzonemu 24 czerwca 1939 r. i pobierającemu od dnia 6 lutego 1986 r. kolejową rentę inwalidzką z ogólnego stanu zdrowia, podwyższenia tej renty przez zastosowanie przelicznika 14 miesięcy za każdy rok zatrudnienia wnioskodawcy na stanowisku kierowcy lokomotywki spalinowej. W uzasadnieniu tej decyzji wskazano, że wspomniane zatrudnienie nie mieści się w zakresie zastosowania art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 28 kwietnia 1983 r. o zaopatrzeniu emerytalnym pracowników kolejowych i ich rodzin (Dz. U. Nr 23, poz. 99 ze zm.). Przepis ten stanowi bowiem, że każdy pełny rok stałego zatrudnienia na kolei na parowozie, spalinowym lub elektrycznym pojeździe trakcyjnym, w drużynach konduktorskich oraz na stanowiskach manewrowych lub ustawiaczy liczy się jako 14 miesięcy zatrudnienia na kolei. Tymczasem lokomotywki są traktowane jako pojazdy pomocnicze, przeznaczone do prac manewrowych na stacjach, bocznicach itp. Kierowca lokomotywki nie obsługuje zatem i nie może obsługiwać pojazdów trakcyjnych, które w świetle "Przepisów ruchu - R1" kursują w pociągach przeznaczonych na ogólnych warunkach do przewozu osób i przesyłek.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty