Uchwała SN z dnia 17 maja 1994 r., sygn. I KZP 7/94
Do wniesienia rewizji nadzwyczajnej na korzyść oskarżonego, który w czasie wnoszenia lub rozpoznawania tego środka zaskarżenia jest posłem, konieczne jest uzyskanie zgody Sejmu na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej (art. 7 ust. 2 Ustawy konstytucyjnej z dnia 17 października 1992 r. Dz.U. nr 84, poz. 426).
Sąd Najwyższy po rozpoznaniu w dniu 17 maja 1994 r. wniosku Ministra Sprawiedliwości z dnia 24 marca 1994 r., złożonego na podstawie art. 16 ust. 1 i 2 w zw. z art. 13 pkt 3 ustawy z dnia 20 września 1984 r. o Sądzie Najwyższym (Dz.U. z 1994 r. nr 13, poz. 48), o podjęcie uchwały rozstrzygającej następujące zagadnienie prawne: Czy w świetle przepisu art. 468 k.p.k. dopuszczalne jest bez wyjednania przewidzianego w art. 5 § 2 k.p.k. zezwolenia na ściganie wniesienie rewizji nadzwyczajnej na korzyść oskarżonego, który w czasie wnoszenia lub rozpoznawania tego środka zaskarżenia jest posłem? podjął uchwałę jak wyżej.
Uzasadnienie
Minister Sprawiedliwości w uzasadnieniu swego wniosku o podjęcie uchwały mającej na celu wyjaśnienie przepisów prawnych budzących wątpliwości w praktyce art. 468 k.p.k. w zw. z art. 7 ust. 2 Ustawy konstytucyjnej z 17.X.1992 r. o wzajemnych stosunkach między władzą ustawodawczą i wykonawczą Rzeczypospolitej Polskiej oraz o samorządzie terytorialnym (Dz.U. nr 84, poz. 462) przede wszystkim sformułował krytyczną ocenę uchwały składu siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z 13.I.1994 r., I KZP 36/93 (OSNKW 1994, z. 12, poz. 2).
Zwrócona została uwaga na to, że określony w art. 7 ust. 2 Ustawy konstytucyjnej z 1992 r. formalny immunitet parlamentarny jest wyjątkiem od konstytucyjnej zasady równości wobec prawa i innych zasad odnoszących się do odpowiedzialności za naruszenie przepisów prawa karnego i dlatego przy dokonywaniu wykładni tego przepisu posługiwać się należy wykładnią ścisłą, uwzględniając jego i literalne brzmienie. Wobec tego przez pojęcie pociągnięcie do odpowiedzialności karnej rozumieć należy zdaniem wnioskodawcy zarówno pierwszy akt procesowy pociągnięcia do odpowiedzialności karnej, którym jest przedstawienie zarzutów w postępowaniu przygotowawczym, jak i dalsze postępowanie, prowadzące do rozstrzygnięcia w przedmiocie odpowiedzialności karnej w prawomocnym orzeczeniu. Nie jest więc pociągnięciem do odpowiedzialności karnej sam fakt wniesienia rewizji nadzwyczajnej. Dopiero uchylenie zaskarżonego wyroku i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania wywołuje ten skutek, iż sprawa odpowiedzialności karnej tej samej osoby staje się ponownie przedmiotem rozpoznania, a osoba ta występuje w tym postępowaniu w charakterze oskarżonego, z obowiązkiem poddania się wymiarowi sprawiedliwości. Jak dalej wywodzi wnioskodawca, toczące się przed Sądem Najwyższym postępowanie w następstwie wniesienia rewizji nadzwyczajnej nie może być zaliczone do stadiów procesowych mających na celu pociągnięcie do odpowiedzialności karnej.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty