17.04.1991

Wyrok SN z dnia 17 kwietnia 1991 r., sygn. IV CR 710/90

W postępowaniu sadowym o wymianę samochodu na wolny od wad z powodu zaniechania terminu naprawy gwarancyjnej biernie legitymowany jest gwarant, a nie jednostka serwisu gwarancyjnego (ASO).

Przewodniczący: sędzia SN K. Kołakowski (sprawozdawca).

Sędziowie SN: C. Żuławska, B. Czech.

Sąd Najwyższy po rozpoznaniu sprawy z powództwa Barbary Z. przeciwko Przedsiębiorstwu Państwowemu (...) w K. o wydanie samochodu na skutek rewizji pozwanego od wyroku Sądu Wojewódzkiego w Katowicach z dnia 27 czerwca 1990 r.

zmienił zaskarżony wyrok w części uwzględniającej powództwo i rozstrzygającej o opłatach i kosztach oraz oddalił powództwo, odstępując od obciążenia powódki obowiązkiem zwrotu stronie pozwanej kosztów procesu w obu instancjach.

Uzasadnienie

W rewizji od wyroku nakazującego wymianę samochodu Polonez 1600 (...) na wolny od wad wobec nie naprawienia go w terminie pozwane Przedsiębiorstwo Państwowe (...) w K. zarzuciło naruszenie prawa materialnego - w szczególności przepisów § 4, 15 i 20 jednolitych warunków gwarancyjnych, jak też tezy 3 i 17 uchwały pełnego składu Izby Cywilnej i Administracyjnej Sądu Najwyższego w sprawie wytycznych w sprawach rękojmi i gwarancji" przez przyjęcie odpowiedzialności tego Przedsiębiorstwa oraz sprzeczność ustaleń Sądu z treścią zebranego w sprawie materiału przez przyjęcie, że zgłoszone do naprawy usterki nie zostały usunięte, a sporny pojazd jest technicznie niesprawny. Opierając się na tych podstawach wniosło o zmianę zaskarżonego wyroku w całości" i o oddalenie powództwa - ewentualnie o jego uchylenie i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania. W uzasadnieniu wskazano, że powołane przez Sąd I instancji przepisy odnoszą się do gwaranta i sprzedawcy, te więc jednostki powinny być pozwane, zaś po stronie pozwanego Przedsiębiorstwa brak jest legitymacji biernej. Wybiórczo traktując zebrany materiał, Sąd Wojewódzki pominął opinię biegłego" i zarzuty pozwanego. Ustalone wady samochodu nie są istotne, a w odniesieniu do ciągłego podświetlenia deski przełączników nawiewu powietrza" w ogóle nie są wadami. Opóźnienie wykonania w samochodzie powódki usługi gwarancyjnej było jedynie jednodniowe, a zgłoszenie w dzień po upływie terminu naprawy żądania wymiany samochodu świadczy o tym, że postępowanie powódki było tendencyjnie i aspołecznie ukierunkowane na taką wymianę. Uwzględniając zasadniczy wniosek zawarty w rewizji pozwanego Przedsiębiorstwa,

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp