11.01.1971

Uchwała składu 7 sędziów SN z dnia 11 stycznia 1971 r., sygn. III CZP 1/70

Przewodniczący: Prezes J. Pawlak. Sędziowie: S. Gross, J. Ignatowicz, Z. Masłowski, B. Łubkowski, J. Pietrzykowski, Z. Wasilkowska (sprawozdawca).

Sąd Najwyższy z udziałem prokuratora Prokuratury Generalnej W. Bryndy, po rozpoznaniu wniosku Ministra Sprawiedliwości z dnia 27 grudnia 1969 r. 15 lipca 1970 r. o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania prawne:

1. Jakie przepisy konwencja międzynarodowa o przewozie towarów kolejami (CIM) z dnia 25 lutego 1961 r. (Dz. U. z 1964 r Nr 44, poz. 300), umowa o międzynarodowej kolejowej komunikacji towarowej (SMGS) z dnia 1 listopada 1951 r. (Dz. T. i Z.K. z 1966 r. Nr 7, poz. 35) czy też dekret z dnia 24 grudnia 1952 r., o przewozie przesyłek i osób kolejami (Dz. U. z 1953 r. Nr 4, poz. 7) stanowią podstawę prawną roszczeń odszkodowawczych nadawców lub odbiorców w stosunku do Przedsiębiorstwa Polskie Koleje Państwowe" z tytułu niewykonania bądź nienależytego wykonania umowy przewozu w wypadkach, gdy:

a)  przesyłka nadana do przewozu za granicą za listem przewozowym konwencji CIM lub umowy SMGS nadeszła do polskiej stacji granicznej jako stacji przeznaczenia i tam następnie bez przeładowania została ponownie nadana do przewozu do stacji przeznaczenia wewnątrz kraju za krajowym listem przewozowym,

b)  przesyłka nadana do przewozu na stacji nadania wewnątrz kraju za listem przewozowym konwencji CIM lub umowy SMGS nie opuściła granic kraju na skutek zmiany umowy przewozu, uszkodzenia, zaginięcia w całości lub w części albo z innych przyczyn?

2.  Jaka jednostka organizacyjna Centralne Biuro Rozrachunków Zagranicznych w Bydgoszczy, czy też właściwa ze względu na miejsce przyjęcia do przewozu przesyłki lub wydania jej odbiorcy, dyrekcja okręgowa kolei państwowych upoważniona jest do reprezentowania Przedsiębiorstwa Polskie Koleje Państwowe" w sprawach, w których podstawą prawną dochodzonych w nich roszczeń wobec tego Przedsiębiorstwa są przepisy konwencji CIM lub umowy SMGS oraz gdy zachodzi sytuacja wymieniona w pkt 1 lit. a) i w pkt 1 lit. b)?"

uchwalił i postanowił wpisać do księgi zasad prawnych następującą zasadę prawną:

I.  Jeżeli przesyłka nadana do przewozu za granicą za listem przewozowym konwencji CIM lub umowy SMGS nadeszła do polskiej stacji granicznej jako stacji przeznaczenia i tam następnie bez przeładowania została ponownie nadana do przewozu do stacji przeznaczenia wewnątrz kraju za krajowym listem przewozowym, to podstawę prawną roszczeń odszkodowawczych w stosunku do Przedsiębiorstwa Polskie Koleje Państwowe" z tytułu nienależytego wykonania umowy przewozu stanowią przepisy dekretu z dnia 24.XII.1952 r. o przewozie przesyłek i osób kolejami (Dz. U. z 1953 r. Nr 4, poz. 7). Nie dotyczy to sytuacji, gdy przewiezienie przesyłki ze stacji granicznej polskiej do stacji wewnątrz kraju nastąpiło na skutek zmiany umowy przewozu dopuszczalnej według konwencji CIM lub umowy SMGS.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp