Uchwała SN z dnia 30 września 1971 r., sygn. III CZP 55/71
Przewodniczący: Prezes J. Pawlak.
Sędziowie: H. Dąbrowski (sprawozdawca), J. Majorowicz.
Sąd Najwyższy, w sprawie z powództwa Państwowego Zakładu Ubezpieczeń Inspektorat Miejski w G. przeciwko Piotrowi S. i Czesławowi R. o zapłatę, po rozpoznaniu na posiedzeniu jawnym zagadnienia prawnego przekazanego przez Sąd Wojewódzki w Gdańsku postanowieniem z dnia 25 maja 1971 r. do rozstrzygnięcia w trybie art. 391 k.p.c.:
,,a) Czy i na jakiej podstawie prawnej Państwowy Zakład Ubezpieczeń może dochodzić roszczenia regresowego od pracownika jednostki ubezpieczającej pojazd mechaniczny, będącego jednocześnie dyspozytorem pojazdu, jeśli w toku postępowania przeciwko kierowcy pojazdu okaże się, że oprócz kierowcy do powstania szkody przyczynił się swoim rażącym niedbalstwem także dyspozytor pojazdu, która to okoliczność z mocy § 4 ust. 1 pkt 2 ogólnych warunków ubezpieczenia od uszkodzeń (auto-casco) pojazdów samochodowych jednostek gospodarki uspołecznionej (zatwierdzonych decyzją Ministra Finansów z dnia 31.VII.1964 r.) zwalniałaby PZU względem ubezpieczającego od obowiązku naprawienia szkody, gdyby była znana PZU w chwili realizacji roszczenia ubezpieczającego, opartego na zawartej umowie ubezpieczenia?
b) czy przepis § 12 ust. 2 cyt. ogólnych warunków ubezpieczenia należy rozumieć analogicznie jak przepis pkt 2 § 17 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24.IV.1969 r. w sprawie obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych (Dz. U. Nr 15, poz. 89), a więc czy daje on osobom trzecim, nie pozostającym z PZU w stosunkach umownych (do których to osób należy zaliczyć pracowników ubezpieczającego), prawo skutecznego powoływania się na ograniczenie odpowiedzialności wypływające z tego przepisu oraz czy kwota 10 000 zł stanowi granicę roszczenia regresowego PZU niezależnie od liczby sprawców szkody?"
postanowił udzielić następującej odpowiedzi:
Z tytułu ubezpieczenia, do którego mają zastosowanie ogólne warunki ubezpieczenia od uszkodzeń (auto-casco) pojazdów samochodowych jednostek gospodarki uspołecznionej zatwierdzone decyzją Ministra Finansów nr BP. RMU 266/64 z dnia 31.VII.1964 r.), Państwowy Zakład Ubezpieczeń zobowiązany jest do pokrycia szkody spowodowanej przez nietrzeźwego kierowcę pojazdu mechanicznego zatrudnionego u ubezpieczającego także wtedy, gdy do powstania szkody przyczynił się dyspozytor pojazdu. W powyższym wypadku roszczenia regresowe w granicach przewidzianych w § 12 ust. 2 cytowanych ogólnych warunków przysługują Państwowemu Zakładowi Ubezpieczeń tylko w stosunku do kierowcy pojazdu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty