Wyrok NSA z dnia 11 stycznia 2024 r., sygn. III OSK 2442/22
Administracyjne postępowanie
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Mirosław Wincenciak Sędziowie: sędzia NSA Teresa Zyglewska sędzia del. WSA Beata Jezielska (spr.) po rozpoznaniu w dniu 11 stycznia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Rzecznika Prasowego Rządu od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 czerwca 2022 r. sygn. akt II SAB/Wa 275/22 w sprawie ze skargi J.M. na bezczynność Rzecznika Prasowego Rządu w przedmiocie rozpoznania wniosku z 4 marca 2021 r. o udostępnienie informacji publicznej oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z 15 czerwca 2022 r. (sygn. akt II SAB/Wa 275/22) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu sprawy ze skargi J.M. na bezczynność Rzecznika Prasowego Rządu w przedmiocie rozpoznania wniosku z 4 marca 2021 r. o udostępnienie informacji publicznej, na podstawie art. 149 § 1 pkt 1 i § 1a oraz art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r., poz. 329 ze zm., dalej jako: p.p.s.a.), 1. zobowiązał Rzecznika Prasowego Rządu do rozpoznania wniosku skarżącego z 4 marca 2021 r. o udostępnienie informacji publicznej, w terminie 14 dni od daty doręczenia prawomocnego wyroku wraz z aktami sprawy; 2. stwierdził, że bezczynność Rzecznika Prasowego Rządu nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa; 3. oddalił skargę w pozostałym zakresie; 4. zasądził od Kancelarii Prezesa Rady Ministrów na rzecz skarżącego kwotę 580 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania.
W uzasadnieniu wyroku podano, że pismem z 4 marca 2021 r. skarżący zwrócił się do Rzecznika Prasowego Rządu o udostępnienie informacji: 1. czy Rzecznik Prasowy Rządu posiada informacje dotyczące zagrożeń dla zdrowia i życia pacjentów szczepionek na COVID-19, a w przypadku pozytywnej odpowiedzi na to pytanie wniósł o 2. wskazanie tych zagrożeń wraz z określeniem negatywnych skutków dla zdrowia i/lub życia ludzi, 3. czy producenci szczepionek ponoszą odpowiedzialność w związku z wprowadzeniem tych szczepionek do obrotu lub też 4. czy zostali zwolnieni z odpowiedzialności prawnej, a w przypadku pozytywnej odpowiedzi na to pytanie wniósł o 5. przekazanie dokumentu, na podstawie którego producenci zostali zwolnieni z odpowiedzialności prawnej, lub w przypadku braku takiego dokumentu wskazania podstawy prawnej oraz trybu zwolnienia z odpowiedzialności prawnej producentów szczepionek na COVID-19.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty