19.12.2023

Wyrok NSA z dnia 19 grudnia 2023 r., sygn. III OSK 3067/21

Zasada związania oceną prawną, wynikająca z art. 153 p.p.s.a., nie ogranicza kompetencji sądu administracyjnego do ponownego badania sprawy w aspekcie stosowania prawa i faktycznych okoliczności, ale wymaga od sądu i organów administracji publicznej uwzględnienia wcześniejszej wykładni prawnej przy podejmowaniu decyzji. 

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jerzy Stelmasiak (spr.) Sędziowie sędzia NSA Olga Żurawska-Matusiak sędzia del. WSA Hanna Knysiak-Sudyka protokolant starszy asystent sędziego Tomasz Godlewski po rozpoznaniu w dniu 19 grudnia 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej A.M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 2 kwietnia 2020 r. sygn. akt II SA/Bk 131/20 w sprawie ze skargi A.M. i innych na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Suwałkach z dnia 2 stycznia 2020 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 2 kwietnia 2020 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku oddalił skargę A.M. i innych (dalej: skarżący) na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Suwałkach z 2 stycznia 2020 r. w przedmiocie stwierdzenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że 7 lutego 2018 r. A. S.A. z siedzibą w W. (dalej: spółka lub inwestor) zwróciła się do Wójta Gminy [...] o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie stacji bazowej telefonii komórkowej na działce nr [...] obręb [...], w granicach oznaczonych linią ciągłą koloru czerwonego i literami ABCD na załączonej mapie ewidencyjnej. Do wniosku spółka dołączyła kartę informacyjną przedsięwzięcia, "Analizę rozkładu pól elektromagnetycznych" i "Kwalifikację przedsięwzięcia", a także uproszczony wypis z rejestru gruntów.

Organ I instancji zwrócił się do właściwych organów współdziałających o wyrażenie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Zarówno Podlaski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Białymstoku, jak i Dyrektor Zarządu Zlewni w Augustowie stwierdziły, że przedsięwzięcie nie zalicza się do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco lub potencjalne znacząco oddziaływać na środowisko wymienionych w rozporządzeniu Rady Ministrów z 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2016 r., poz. 71; dalej: rozporządzenie) i dlatego nie ma potrzeby wydawania opinii. Natomiast Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku wyraził opinię, że dla przedsięwzięcia zakwalifikowanego do przedsięwzięć z § 3 ust. 1 pkt 8 lit. f) rozporządzenia nie zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, ponieważ nie wpłynie negatywnie na środowisko.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne