Wyrok NSA z dnia 12 grudnia 2023 r., sygn. III OSK 2999/21
Zgodnie z art. 80 ust. 2 ustawy środowiskowej, sprzeczność planowanego przedsięwzięcia z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego stanowi wystarczającą przesłankę do odmowy ustalenia środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięcia.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Piotr Korzeniowski Sędziowie sędzia NSA Jerzy Stelmasiak (spr.) sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski protokolant asystent sędziego Krzysztof Książek po rozpoznaniu w dniu 12 grudnia 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej B.B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 30 grudnia 2019 r. sygn. akt II SA/Bd 953/19 w sprawie ze skargi B.B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Toruniu z dnia 22 sierpnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie środowiskowych uwarunkowań zgody na realizację przedsięwzięcia oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 30 grudnia 2019 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy oddalił skargę B.B. (dalej: skarżący) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Toruniu z 22 sierpnia 2019 r. w przedmiocie środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięcia.
W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że decyzją z 27 czerwca 2019 r. Wójt Gminy [...] odmówił skarżącemu ustalenia środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie czterech obiektów inwentarskich - tuczarni wraz z infrastrukturą towarzyszącą na działce nr ewid. [...] w miejscowości [...], gmina [...]. Jako podstawę decyzji organ I instancji powołał art. 71 ust. 1 i 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 80 oraz art. 81 ust. 3 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o cenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2018 r. poz. 2081, dalej: ustawa środowiskowa).
Organ I instancji dokonał analizy planowanego przedsięwzięcia w zakresie zgodności z ustaleniami uchwały nr XXIII/114/2005 Rady Gminy [...] z 30 maja 2005 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy [...] (Dz. Urzęd. Woj. Kujawsko-Pomorskiego nr 99, poz. 1779, dalej: m.p.z.p.). Dla przedmiotowej działki wyznaczono dwie funkcje. Pierwszą, wzdłuż drogi powiatowej nr 1808C, jest funkcja zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej (oznaczenie na rysunku planu MN), natomiast drugą na pozostałej części działki są uprawy polowe i ogrodniczo-sadownicze (bez oznaczenia literowego na rysunku planu). Budynek inwentarski został zakwalifikowany przez skarżącego jako zabudowa zagrodowa, przez co należy rozumieć w szczególności budynki mieszkalne, budynki gospodarcze lub inwentarskie w rodzinnych gospodarstwach rolnych, hodowlanych lub ogrodniczych oraz w gospodarstwach leśnych. Zgodnie z ustaleniami m.p.z.p., lokalizacja budynku inwentarskiego może być realizowana wyłącznie w ramach zabudowy zagrodowej (siedliskowej) oznaczonej na rysunku planu jako MR oraz ewentualnie w ramach urządzeń produkcji rolniczej i zwierzęcej - oznaczonej na rysunku planu jako RPU. Natomiast przewidziane w m.p.z.p. przeznaczenie działki (zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna oraz uprawy polowe i ogrodniczo-sadownicze) wykluczają możliwość realizacji tego rodzaju budynku inwentarskiego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty