Wyrok NSA z dnia 29 listopada 2023 r., sygn. III OSK 2716/22
Administracyjne postępowanie
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Teresa Zyglewska Sędziowie: sędzia NSA Małgorzata Pocztarek sędzia del. WSA Beata Jezielska (spr.) po rozpoznaniu w dniu 29 listopada 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Fundacji [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 26 lipca 2022 r. sygn. akt II SAB/Lu 62/22 w sprawie ze skargi Fundacji [...] na bezczynność Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego [...] w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Lublinie do ponownego rozpoznania 2. zasądza od Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego [...] na rzecz Fundacji [...] kwotę 460 (czterysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
Wyrokiem z 26 lipca 2022 r. (sygn. akt II SAB/Lu 62/22) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie, po rozpoznaniu skargi Fundacji [...] na bezczynność [...] Sp. z o.o. [...] (dalej jako: Spółka) w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej, na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r., poz. 329., dalej jako: p.p.s.a.), oddalił skargę.
W uzasadnieniu wyroku podano, że we wniosku z 7 marca 2022 r. skarżąca Fundacja zwróciła się do Spółki o udostępnienie informacji publicznej w postaci stosowanych w Spółce procedur Zintegrowanego Systemu Zarządzania ISO [...] i ISO [...], wskazując że prosi o przesłanie dokumentów na swój adres poczty elektronicznej.
W piśmie z 21 marca 2022 r. Spółka poinformowała skarżącą, że "tak sprecyzowane żądanie nie stanowi informacji publicznej".
W skardze na bezczynność Spółki skarżąca wniosła o zobowiązanie Spółki do udzielenia informacji publicznej, zasądzenie zwrotu kosztów postępowania, wymierzenie Spółce grzywny oraz stwierdzenie, że bezczynność Spółki miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa. W uzasadnieniu skargi podano, że wprowadzone procedury świadczą o trybie działania samorządu terytorialnego w zakresie wykonywania zadań publicznych i ich działalności w ramach gospodarki budżetowej i pozabudżetowej, co wypełnia znamiona informacji publicznej. Powołując się na wystąpienie pokontrolne NIK skarżąca podkreśliła, że w procedurze ISO zawarto regulacje dotyczące udzielania zamówień publicznych, a zatem nie ma żadnych wątpliwości, że wnioskowane informacje są informacjami publicznymi.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty