10.05.2023

Wyrok NSA z dnia 10 maja 2023 r., sygn. III OSK 2151/21

Inne

Dnia 10 maja 2023 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Teresa Zyglewska sędzia NSA Mirosław Wincenciak (spr.) sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski po rozpoznaniu w dniu 10 maja 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej R.B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 września 2019 r. sygn. akt II SA/Wa 336/19 w sprawie ze skargi R.B. na decyzję Komendanta Służby Ochrony Państwa z dnia 20 grudnia 2018 r. nr 361/2018 w przedmiocie odmowy przyznania pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 19 września 2019 r. sygn. akt II SA/Wa 336/19 oddalił skargę R.B. na decyzję Komendanta Służby Ochrony Państwa z dnia 20 grudnia 2018 r. nr 361/2018 w przedmiocie odmowy przyznania pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego.

U podstaw rozstrzygnięcia Sądu pierwszej instancji legły następujące ustalenia oraz ocena prawna.

W dniu 18 lipca 2018 r. R.B. złożył wniosek o przyznanie pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego, przedkładając akt notarialny z dnia [...] listopada 2017 r. (Repertorium A nr [...]) o nabyciu nieruchomości oraz dokumenty potwierdzające nabycie tej nieruchomości ze środków pochodzących z zaciągniętego kredytu. Komendant Służby Ochrony Państwa decyzją z dnia 20 grudnia 2018 r. nr 361/2018 odmówił uwzględnienia w/w wniosku. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia wyjaśnił, że wnioskodawca rozkazem personalnym Komendanta Służby Ochrony Państwa z dnia 23 maja 2018 r. nr 2059/2018 został mianowany z dniem 12 czerwca 2018 r. funkcjonariuszem Służby Ochrony Państwa w służbie stałej. W czasie pełnienia służby przygotowawczej w Biurze Ochrony Rządu nabył dom jednorodzinny o powierzchni zabudowy 54 m², zawierający dwie kondygnacje nadziemne, przy ul. [...] nr [...] w [...]. Zgodnie z art. 178 ust. 1 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o Służbie Ochrony Państwa (Dz. U. z 2018 r., poz. 138 ze zm., dalej w skrócie "ustawa"), funkcjonariuszowi w służbie stałej przysługuje prawo do lokalu mieszkalnego w miejscowości, w której pełni służbę lub w miejscowości pobliskiej, z uwzględnieniem liczby członków rodziny oraz ich uprawnień wynikających z przepisów odrębnych. Celem tego uprawnienia jest według organu stworzenie warunków, w których funkcjonariusz w służbie stałej będzie zamieszkiwał w miejscowości, w której pełni służbę lub w miejscowości oddalonej od tej miejscowości nie więcej niż 100 km. Lokal, o którym mowa w art. 178 ust. 1 ustawy, może być przydzielony decyzją administracyjną z zasobów mieszkaniowych będących w dyspozycji Służby Ochrony Państwa. W przypadku, gdy funkcjonariusz nie otrzymał lokalu na podstawie decyzji administracyjnej o przydziale, przysługuje pomoc finansowa na uzyskanie lokalu mieszkalnego w spółdzielni mieszkaniowej lub towarzystwie budownictwa społecznego albo domu jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość (art. 180 ust. 1 ustawy). Pomoc finansowa na uzyskanie lokalu mieszkalnego jest alternatywną formą spełnienia prawa do lokalu mieszkalnego i w konsekwencji niezrealizowania uprawnienia funkcjonariusza do otrzymania lokalu mieszkalnego, poprzez jego przydział decyzją administracyjną. W art. 181 ustawy zostały wyliczone przypadki, w których nie przydziela się lokalu funkcjonariuszowi w służbie stałej. Prawo do przyznania pomocy finansowej przysługuje tylko i wyłącznie w takim przypadku, gdy funkcjonariusz spełnia wszystkie przesłanki warunkujące przyznanie mu prawa do przydziału lokalu. Według organu, nie przyznaje się pomocy finansowej, jeżeli nie przysługuje funkcjonariuszowi SOP prawo uzyskania przydziału lokalu mieszkalnego w drodze decyzji administracyjnej ze względu na wystąpienie przesłanki negatywnej określonej w art. 181 ustawy. Taką negatywną przesłanką jest w tej sprawie posiadanie przez wnioskodawcę w [...] domu jednorodzinnego. W świetle powyższego należy przyjąć, że jeżeli funkcjonariusz posiada nieruchomość w [...] (dom), spełniającą przysługujące funkcjonariuszowi normy zaludnienia, to ma zaspokojone potrzeby mieszkaniowe. Nie spełnia on zatem niezbędnej przesłanki przyznania pomocy finansowej określonej w art. 180 ustawy, która jest pochodną formą pomocy finansowej prawa do lokalu. Dla oceny tego prawa miarodajny jest dzień złożenia wniosku w sprawie przyznania pomocy finansowej, tj. 18 lipca 2018 r. Z tego dnia organ bierze bowiem pod uwagę istniejący stan faktyczny i prawny. Rozpoznając taki wniosek organ zobligowany jest ustalić, czy funkcjonariusz ma zaspokojone potrzeby mieszkaniowe. Warunek przyznania pomocy finansowej należy wiązać wyłącznie z taką sytuacją, w której funkcjonariusz w dniu złożenia wniosku spełnia warunki do uzyskania lokalu, lecz takiego lokalu nie otrzymał. R.B. złożył wniosek o przyznanie pomocy finansowej w dniu 18 lipca 2018 r., a więc po dniu, w którym nabył na własność wymienioną nieruchomość.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp