Wyrok NSA z dnia 26 maja 2023 r., sygn. III OSK 4149/21
Dostęp do informacji publicznej; Inne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Piotr Korzeniowski Sędzia del. WSA Maciej Kobak Protokolant: asystent sędziego Adam Płusa po rozpoznaniu w dniu 26 maja 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Z. F. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 10 września 2020 r., sygn. akt: III SAB/Sz 47/20 w sprawie ze skargi Z. F. na bezczynność Komendanta Miejskiego Policji w Szczecinie w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej 1. oddala skargę kasacyjną. 2. zasądza od Z. F. na rzecz Komendanta Miejskiego Policji w Szczecinie kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie po rozpoznaniu skargi Z. F. na bezczynność Komendanta Miejskiego Policji w Szczecinie w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej wyrokiem z dnia 10 września 2020 r., sygn. akt: II SAB/Sz 47/20 odrzucił skargę w części dotyczącej wniosku o udostępnienie notatki z dnia 31 grudnia 2009 r. i oddalił skargę w pozostałym zakresie.
Wyrok ten zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
Wnioskiem z dnia 8 sierpnia 2019 r. skarżący zwrócił się do Komendanta Miejskiego Policji w Szczecinie z wnioskiem o wgląd do akt postępowania [...] na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz przesłanie za pośrednictwem poczty elektronicznej "kserokopii decyzji Komendanta z 28 grudnia 2011 r. oraz notatek służbowych, jakie złożyli policjanci w tej sprawie po dniu wszczęcia tego postępowania".
W odpowiedzi na wniosek z dnia 19 sierpnia 2019 r. organ wskazał, że przedmiotowy wniosek dotyczy wglądu do akt postępowania, które zostało wszczęte na skutek uprzednio złożonego wniosku skarżącego o udostępnienie informacji publicznej w zakresie notatek funkcjonariuszy Policji z interwencji w budynku [...] Uniwersytetu [...] w dniu 31 grudnia 2009 r. Organ podkreślił, że powiadamiał już skarżącego, iż żądane przez niego informacje nie mają charakteru informacji publicznej, co zostało również potwierdzone wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 25 kwietnia 2012 r., sygn. akt II SAB/Sz 10/12 oraz wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 października 2012 r. sygn. akt I OSK 1813/12. Co więcej, skarżący zażądał dostępu do całości akt postepowania, co powinno być rozumiane jako żądanie udostępnienia określonego zbioru materiałów, zatem nie może być prawidłowo rozpoznane ze względu na nieokreślony zakres żądania. Dodatkowo częścią przedmiotowych akt są m.in. notatki funkcjonariuszy Policji, które nie mają charakteru informacji publicznej. W związku z powyższym niemożliwe jest udostępnienie skarżącemu akt postępowania [...]. Odnosząc się do udostępnienia dekretacji Komendanta Miejskiego Policji w Szczecinie z dnia 28 grudnia 2011 r. organ uznał, że ma ona charakter organizacyjny i porządkowy, a tym samym również nie stanowi informacji publicznej. Na marginesie zaznaczono, że funkcjonariusze Policji, którzy brali udział w interwencji z dnia 31 grudnia 2009 r., nie złożyli w sprawie [...] notatek służbowych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty