07.07.2023

Wyrok NSA z dnia 7 lipca 2023 r., sygn. III OSK 5110/21

Dostęp do informacji publicznej

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Teresa Zyglewska Sędzia del. WSA Dariusz Chaciński Protokolant: sekretarz sądowy Małgorzata Samuła po rozpoznaniu w dniu 7 lipca 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej F. S.A. z siedzibą w M. oraz F1. S.A. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 grudnia 2020 r., sygn. akt: II SAB/Wa 517/20 w sprawie ze skargi F. S.A. z siedzibą w M. oraz F1. S.A. z siedzibą w W. na bezczynność E. Sp. z o.o. z siedzibą w O. w przedmiocie rozpoznania wniosku z dnia 19 czerwca 2020 r. o udostępnienie informacji publicznej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 11 grudnia 2020 r., sygn. akt: II SAB/Wa 517/20 oddalił skargę F. S.A. z siedzibą w M. oraz F1. S.A. z siedzibą w W. (skarżący) na bezczynność E. Sp. z o.o. z siedzibą w O. (Spółka) w przedmiocie rozpoznania wniosku z dnia 19 czerwca 2020 r. o udostępnienie informacji publicznej.

Wyrok ten zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:

Wnioskiem z dnia 19 czerwca 2020 r. F. S.A. z siedzibą w M. oraz F1. S.A. z siedzibą w W. zwróciły się do E. Sp. z o.o. o udostępnienie informacji publicznej w postaci umowy wraz z załącznikami dotyczącej Projektu "[...] - budowa bliku energetycznego o mocy ok. 1000 MW na parametry nadkrytyczne", zawartej między E. a G. Sp. z o.o. w W. W piśmie wskazano, że skarżący zawarli ze spółką G. dwie umowy dostawy, które zostały w lutym 2020 r. zawieszone, a następnie w czerwcu 2020 r. wypowiedziane.

Pismem z dnia 2 lipca 2020 r. Spółka poinformowała skarżących, że wnioskowana informacja nie ma charakteru informacji publicznej oraz że Spółka nie jest podmiotem zobowiązanym do udostępnienia informacji publicznej zgodnie

z art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej, ponieważ nie wykonuje zadań publicznych, a Skarb Państwa nie zajmuje pozycji dominującej w jej strukturze własnościowej (udział Skarbu Państwa poniżej 40%). Dodatkowo Spółka uznała, że nawet przyjmując, że jest ona podmiotem zobowiązanym do udzielenia informacji, a sama żądana informacja ma charakter publiczny, to udostępnienie informacji nie byłoby możliwe ze względu na tajemnicę przedsiębiorstwa wynikającą z art. 5 ust. 2 w/w ustawy oraz art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Przedmiotowa umowa, której udostępnienia żądają skarżący, ma dla Spółki wartość gospodarczą i handlową, a ujawnienie informacji mogłoby spowodować faktyczną i realną szkodę dla jej interesów.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne