10.10.2023

Wyrok NSA z dnia 10 października 2023 r., sygn. III OSK 685/22

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak Sędziowie sędzia NSA Jerzy Stelmasiak (spr.) sędzia del. WSA Hanna Knysiak-Sudyka po rozpoznaniu w dniu 10 października 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej M.O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 września 2021 r. sygn. akt IV SA/Wa 640/21 w sprawie ze skargi M.O. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ciechanowie z dnia 25 lutego 2021 r. nr [...] w przedmiocie odmowy ustalenia środowiskowych uwarunkowań dla realizacji przedsięwzięcia oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 14 września 2021 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę M.O. (dalej: skarżący) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ciechanowie z 25 lutego 2021 r. w przedmiocie odmowy ustalenia środowiskowych uwarunkowań dla realizacji przedsięwzięcia.

W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że zaskarżoną decyzją Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Ciechanowie utrzymało w mocy decyzję Wójta Gminy Kluczbork-Osada z 11 grudnia 2020 r. o odmowie ustalenia środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie istniejącego budynku inwentarskiego i budowie nowego kurnika wraz z infrastrukturą towarzyszącą na działkach o nr. ew. [...]

Organ odwoławczy wyjaśnił, że z uwagi na datę wszczęcia postępowania (tj. 6 czerwca 2019 r.) w sprawie zastosowanie znajdą przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2016 r., poz. 71 – dalej: rozporządzenie). Planowane przedsięwzięcie polega na rozbudowie jednego z dwóch istniejących kurników oraz budowie jednego kurnika. Obecnie maksymalna obsada wynosi 39000 sztuk brojlerów kurzych (156 DJP). Po zrealizowaniu planowanego przedsięwzięcia, łączna obsada brojlerów kurzych wynosiłaby 74000 sztuk, tj. 296 DJP. Jest to zatem przedsięwzięcie mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko (§ 2 ust. 1 pkt 51 w związku z § 2 ust. 2 rozporządzenia).

Ponadto organ odwoławczy powołał się na art. 80 ust. 2 ustawy z 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021 r., poz. 247 ze zm. – dalej: ustawa środowiskowa), wskazując, że warunkiem wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest zgodność lokalizacji planowanego przedsięwzięcia z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Dla terenu, na którym planowana jest lokalizacja przedsięwzięcia, obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego uchwalony uchwałą Nr XVIII/ 109/2020 Rady Gminy w Kuczborku-Osadzie z 26 czerwca 2020 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu położonego w północnej części obrębu Gościszka, gmina Kuczbork-Osada (Dz. Urz. Woj. Mazowieckiego z 2020 r., poz. 7475, dalej: uchwała lub plan). Zgodnie z ustaleniami uchwały, teren, na którym planowana jest lokalizacja przedsięwzięcia, przeznaczony jest pod obsługę produkcji w gospodarstwach rolnych (oznaczony na rysunku planu symbolem 1RU). Przepis § 7 pkt 3 ppkt a) uchwały, ustalający zasady ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego dla tego terenu, stanowi, że dopuszcza się lokalizację przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu przepisów odrębnych. W ocenie organu odwoławczego oznacza to, że na tym terenie możliwa jest lokalizacja przedsięwzięć, które nie zaliczają się do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko albo zaliczają się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Żaden z przepisów uchwały nie stanowi wprost, że niedopuszczalna jest lokalizacja przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, jednak przyjęcie, że w związku z tym możliwa jest lokalizacja takich przedsięwzięć na tym terenie byłoby sprzeczne z celem § 7 pkt 3 uchwały.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne