Wyrok NSA z dnia 4 kwietnia 2023 r., sygn. II OSK 917/20
Decyzja o warunkach zabudowy ma na celu określenie warunków dostępu do drogi publicznej dla realizacji określonej inwestycji. Istotne jest istnienie dostępu faktycznego, który może być zapewniony bezpośrednio lub pośrednio przez drogę wewnętrzną lub przez ustanowienie służebności drogowej. Tytuł prawny do nieruchomości, w tym ewentualnie ustanowiona służebność przejazdu, podlega badaniu na etapie udzielenia pozwolenia na budowę.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Arkadiusz Despot - Mładanowicz Sędziowie sędzia NSA Robert Sawuła (spr.) sędzia del. WSA Jan Szuma Protokolant starszy sekretarz sądowy Katarzyna Zychora po rozpoznaniu w dniu 4 kwietnia 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 24 lipca 2019 r. sygn. akt II SA/Kr 500/19 w sprawie ze skargi A. w K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia 21 lutego 2019 r. znak SKO ZP/415/903/2018 w przedmiocie w ustalenia warunków zabudowy oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z 24 lipca 2019 r., II SA/Kr 500/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny (powoływany dalej jako: WSA) w Krakowie oddalił skargę A. w K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie ("SKO" lub "Kolegium") z 21 lutego 2019 r., znak: SKO ZP/415/903/2018, w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy. Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:
Jak wynika z ustaleń sądu wojewódzkiego, Prezydent Miasta Krakowa decyzją z 15 listopada 2018 r., Nr AU-2/6730.2/1569/2018, znak sprawy: AU.02 8.6730.2.1443.2011.UDU.EUL - na wniosek LO (inwestor) - ustalił warunki zabudowy dla zamierzenia inwestycyjnego pn.: "[...]" (decyzja WZ).
Dalej w wyroku II SA/Kr 500/19 przywołano, że po rozpatrzeniu odwołania wniesionego od tej decyzji przez A. w K. SKO powołaną na wstępie decyzją z 21 lutego 2019 r. działając na podstawie art. 59 ust.1, art. 56, art. 61 ust. 1 w zw. z art. 64 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, (Dz. U. 2018, poz. 1945 ; Upzp) oraz art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2018, poz. 2096; K.p.a.) utrzymało w mocy decyzję WZ. W uzasadnieniu swej decyzji Kolegium przypomniało, że wniosek inwestora wpłynął 7 lipca 2011 r. i jest przedmiotem ponownego procedowania, albowiem poprzednia decyzja pierwszoinstancyjna została uchylona przez SKO decyzją z 16 czerwca 2014 r., a sprawa została przekazana organowi I instancji do ponownego rozpatrzenia. W ocenie organu odwoławczego mając na uwadze wskazania i zalecenia decyzji kasacyjnej Kolegium organ I instancji wystąpił do zarządcy drogi, tj. Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie, który pozytywnie zaopiniował przedmiotowe zamierzenie inwestycyjne; w opinii wskazano warunki, które będą musiały zostać spełnione, by inwestycja mogła zostać zrealizowana. Dodatkowo, zgodnie z zaleceniami SKO wykonana została analiza urbanistyczno-architektoniczna.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
