Wyrok NSA z dnia 15 lutego 2023 r., sygn. III OSK 6913/21
Inne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Tamara Dziełakowska (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Olga Żurawska – Matusiak Sędzia del. WSA Dariusz Chaciński po rozpoznaniu w dniu 15 lutego 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 maja 2021 r. sygn. akt II SAB/Wa 94/21 w sprawie ze skargi J. M. na bezczynność Ministra Zdrowia w przedmiocie rozpoznania wniosku z dnia 9 grudnia 2020 r. o udostępnienie informacji publicznej 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od J. M. na rzecz Ministra Zdrowia kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z 20 maja 2021 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. akt II SAB/Wa 94/21) oddalił skargę J. M. na bezczynność Ministra Zdrowia w przedmiocie rozpoznania wniosku z 9 grudnia 2020 r. o udostępnienie informacji publicznej.
W uzasadnieniu powyższego wyroku Sąd pierwszej instancji wskazał, że wnioskiem z 9 grudnia 2020 r. skarżący zwrócił się do organu o udostępnienie informacji:
1) czy Minister posiada informacje dotyczące zagrożeń dla zdrowia i życia pacjentów szczepionek na COVID-19; w przypadku pozytywnej odpowiedzi na powyższe, skarżący wniósł o wskazanie tych zagrożeń wraz z określeniem negatywnych skutków dla zdrowia i/lub życia ludzi;
2) czy producenci szczepionek ponoszą odpowiedzialność w związku z wprowadzeniem tych szczepionek do obrotu lub też
3) czy zostali zwolnieni z odpowiedzialności prawnej; w przypadku pozytywnej odpowiedzi skarżący wniósł o przekazanie dokumentu, na podstawie którego producenci zostali zwolnieni z odpowiedzialności prawnej lub w przypadku braku takiego dokumentu – wskazania podstawy prawnej oraz trybu zwolnienia z odpowiedzialności prawnej producentów szczepionek na COVID-19.
W odpowiedzi z 18 grudnia 2020 r. Minister wskazał, że pytania jak również wniosek o udostępnienie kopii dokumentacji dotyczą badań klinicznych szczepionek przed wprowadzeniem ich do obrotu, którymi organ nie dysponuje i które należy kierować do producenta. Odnośnie pytania o odpowiedzialność producentów szczepionek w związku z wprowadzeniem ich do obrotu, organ oświadczył, iż co do zasady taka odpowiedzialność istnieje, lecz w przypadku szczepionki na COVID-19, postanowienia dotyczące odpowiedzialności, zawarte w umowach pomiędzy Komisją Europejską a producentami, od których Polska zakupi szczepionki, nie mają charakteru jawnego i jako takie nie stanowią informacji publicznej.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty