Wyrok NSA z dnia 1 czerwca 2023 r., sygn. II GSK 460/20
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Kabat- Rembelska Sędzia NSA Zbigniew Czarnik (spr.) Sędzia del. WSA Marek Krawczak Protokolant Justyna Mordwiłko- Osajda po rozpoznaniu w dniu 1 czerwca 2023 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "A." Sp. j. w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 października 2019 r. sygn. akt VI SA/Wa 1152/19 w sprawie ze skargi "A." Sp. j. w K. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia 29 marca 2019 r. nr PORZII.61.96.2018.KBJ.2 w przedmiocie nakazu zaprzestania prowadzenia niezgodnej z przepisami reklamy apteki oraz nałożenia kary pieniężnej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od "A." Sp. j. w K. na rzecz Głównego Inspektora Farmaceutycznego 675 (sześćset siedemdziesiąt pięć) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej: WSA, sąd pierwszej instancji) wyrokiem z 16 października 2019 r. sygn. akt VI SA/Wa 1152/19 oddalił skargę A. Sp. j. w K. (dalej: skarżąca, spółka) na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego (dalej: GIF, Inspektor) z 29 marca 2019 r. nakazującą zaprzestanie prowadzenia niezgodnej z przepisami reklamy apteki i nakładającą na skarżącą karę pieniężną.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy:
Zaskarżoną decyzją GIF nakazał spółce zaprzestanie prowadzenia reklamy apteki ogólnodostępnej o nazwie "A." (dalej: apteka), zlokalizowanej w B. przy ul. [...] polegającej na umieszczaniu w aptece informacji sugerującej możliwość sporządzenia leku recepturowego w krótkim czasie oraz nałożył na skarżącą karę pieniężną w kwocie 4000 zł. W uzasadnieniu organ wskazał, że podstawą wydania decyzji były ustalenia kontroli przeprowadzonej w aptece 9 marca 2018 r., która wykazała, że w izbie ekspedycyjnej, na bramce zabezpieczającej przed wejściem osób nieuprawnionych, znajduje się plakat, na którym na zielonym tle umieszczono logo apteki w formie połączonego kwiatu i słońca, wykonaną czerwoną czcionką nazwę apteki "A." oraz białymi literami napis o treści: "15 min tyle potrzebujemy, aby wykonać lek robiony* – z dopiskiem: *nie dotyczy czopków, globulek, proszków dzielonych, zależy od dostępności składników". Organ odwoławczy wskazał, że zgodnie z art. 94a ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz.U. z 2017 r. poz. 2211, dalej: p.f.) reklama aptek i ich działalności jest zabroniona, wyjątkiem jest jedynie informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki. Inspektor wyjaśnił również, że wobec braku ustawowej definicji pojęcia "reklamy aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności", sposób jego rozumienia został wypracowany przez orzecznictwo sądów administracyjnych, w którym za reklamę działalności apteki uznaje się każde działanie skierowane do publicznej wiadomości niezależnie od sposobu i metody jego przeprowadzenia oraz środków użytych do jego realizacji, jeżeli jego celem jest zwiększenie sprzedaży produktów leczniczych i wyrobów medycznych oferowanych w danej aptece. W tych okolicznościach Inspektor ocenił działania kontrolowanej spółki jako naruszające zakaz reklamy aptek i ich działalności, przyjmując opisywany plakat za jedną z form niedozwolonej reklamy tej apteki i jej działalności. Powyższe stało się podstawą nakazania spółce zaprzestania prowadzenia reklamy apteki poprzez umieszczanie w aptece informacji sugerującej możliwość sporządzenia leku recepturowego w krótkim czasie oraz nałożenia kary pieniężnej w kwocie 4000 zł stosownie do art. 112 ust. 1 pkt 1 i ust. 3, art. 115 ust. 1 pkt 4, art. 94a ust. 1 oraz art. 129b ust. 1 i 2 p.f.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty